Sveriges bästa handikappidrott i koncentrat

Kom och se världsstjärnor som Jonas Jacobsson (skytte), Marléen Bengtsson-Kovacs (bordtennis) och Iréne Slättengren (dressyr). 5-7 maj äger Svenska Handikappidrottsspelen rum i Skövde/Falköping. Upplev Sveriges bästa handikappidrott i koncentrerat under Svenska Handikappidrottspelen i Skövde/Falköping. Tävlingarna innefattar bland annat åtta svenska mästerskap och ett nordiskt mästerskap. Fakta Antal idrotter: 17 Antal SM-tavlingar: 8 Antal aktiva: ca 1000 st Representerade idrotter: biljard (SM), boccia (SM), bordtennis (SM), bågskytte (NM), fotboll, friidrott, goalball (SM), golf, handbike, ridsport, rullstolsdans (SM), rullstolsinnebandy, rullstolsrugby (SM), rullstolstennis, showdown, simning (SM), sportskytte (SM). Presskonferens Datum: Torsdagen den 4 maj Tid: 16.00 Plats: Idrottens Hus, Kungsgatan 19, Skövde För ytterligare information kontakta: Jan Norling, konsulent Västergötland 070-550 09 08, jan.norling@vastergotlandshif.o.se Lars Eric Wallengren, ordförande Västergötlands HIF 070-666 83 88 Helene Stjernlöf, informationschef 070-246 0737, helene.stjernlof@shif.rf.se Svenska Handikappidrottsförbundet Idrottens Hus, Fiskartorpsvägen 15A 114 73 Stockholm

• Västra Götaland

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuella funktionsnedsättningar inom 15 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 500 föreningar. Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.