Amurleopardunge född i Parken Zoo Eskilstuna – allmänheten får gissa lillens vikt

Babylyckan på Parken Zoo Eskilstuna fortsätter. Det är amurleoparderna Boris och Takara som fått en liten unge. Amurleoparden är ett av världens mest utrotningshotade kattdjur och det finns i det vilda endast cirka 35 individer kvar. Förhoppningen är att man i framtiden kan reintroducera individer från djurparker i det vilda. När ungen är cirka nio veckor ska den vaccineras, chipmärkas, vägas samt könsbestämmas och då bjuds allmänheten också in att gissa vad amurleopardungen väger under vecka 35. Amurleopardungens första trevande veckor kan även följas via en tv-monitor utanför hägnet.

”En amurleopardunge föddes den 21 juni och babylyckan i parken fortsätter”, berättar Lennart Sundén, djurparkschef, Parken Zoo Eskilstuna. ”Ett mycket välkommet tillskott då det i det vilda endast finns cirka 35 individer kvar. Ungen ser ut att må bra, diar fint och har gått upp i vikt. 4-åriga mamma Takara är mycket stolt över sin unge”.

Amurleoparden är ett av världens absolut mest utrotningshotade kattdjur. Främst är det anlagda skogsbränder, miljöförstöring samt illegal jakt för att få päls och skelettdelar som är anledningen. De fåtal individer som finns kvar lever alla i ett habitat i sydöstra Ryssland på gränsen till Kina. Det stora kattdjuret skiljer sig från andra leoparder genom att den är större, och har längre tätare päls med stora rosettformade fläckar.

Amurleoparden ingår i ett internationellt avelsprogram för utrotningshotade arter, detta som en försäkran om att inte arten ska utrotas helt och hållet. Inom avelsprogrammet arbetar man för att öka antalet individer och den genetiska variationen, men också för att fungera som ett stöd för bevarandet av amurleoparden i det vilda på alla tänkbara sätt, bland annat genom avel men även genom att bidra med individer som kommer att kunna reintroduceras till det vilda. Lennart Sundén fortsätter;

”Amurleoparden är en av endast två stora kattdjur där det finns en befintlig plan på reintroduktion av individer från djurparker till det vilda. Något som sker i samarbete med IUCN, den internationella naturvårdsunionen.  Utsättningen kommer att ske i Lavovsky naturreservat i Södra Sihote Alin där Amurleoparden försvann för cirka 30 år sedan. Man hoppas kunna öka antalet individer till runt 80 stycken inom 15-20 år. Så den här lilla ungen är verkligen välkommen, inte bara till oss utan även internationellt”.

Allmänheten bjuds in att gissa amurleopardungens vikt

Nu väntar en intressant period som också parkens besökare kan följa på ett spännande sätt.

”Det är så mycket fängslande som händer den här första tiden och nu kan man via en tv-monitor utanför hägnet följa krabatens utveckling. När ungen är nio veckor kommer den att vägas, vaccineras, chipmärkas och könsbestämmas. Den här gången bjuder vi nu in allmänheten att vara med och gissa krabatens vikt på vår Facebooksida. Alla kan vara med och tävla”, avslutar Lennart Sundén.

Amurleopardungens vikttävling startar på Facebook fredagen den 22 augusti och avslutas vid pressvisningen. Den som gissar närmast korrekta vikten vinner en dragkamp med Amurleoparderna på Parken Zoo.

Pressbilder och videofilm på amurleopardungen finns på http://www.mynewsdesk.com/se/parken_zoo/latest_media  Ange Foto: Parken Zoo Eskilstuna. Film/Simon Disman

För mer information och intervjuer, kontakta:

Lennart Sundén, Vice VD/Djurparkschef Parken Zoo, 070 – 204 27 27,lennart.sunden@parkenzoo.se

Fakta Amurleoparder

• Amurleoparden är ett av världens mest utrotningshotade djur, det finns endast cirka 35 individer kvar i det vilda.
  • Det är den 7-åriga hanen Boris och 4-åriga honan Takara som den 21 juni  fått en liten unge på Parken Zoo Eskilstuna.
  • Honor blir könsmogna i 3-4-års ålder och är dräktiga i 12 veckor. Storleken på kullen varierar mellan 1-4 ungar.
  • Ungarna stannar med sin mamma tills de är cirka två år gamla.
  • I det vilda lever Amurleoparden i 10-15 år och kan bli upp till 20 år gamla i djurparker.
  • Deras utbredning är bergsområden i nordöstra Ryssland och Amurdalens flodområden i Kina.
  • De blir cirka 95-170cm och mankhöjd på 60cm. De kan väga mellan 30-75 kg.
  • Amurleoparden ingår i avelsprogram på djurparker precis som många andra utrotningshotade arter, som en försäkran för att arten inte ska utrotas helt och hållet.
Amurleoparden är en av endast två stora kattdjur där det finns en befintlig plan på reintroduktion av individer från djurparker i samarbete med IUCN, den internationella naturvårdsunionen. (Den andra är panterlon, Lynx pardinus). Med hjälp av ekonomiskt och politiskt stöd beräknas arbetet med att förbereda för reintroduktion vara igång om 1-2 år. Utsättningen kommer att ske i Lazovsky naturreservat i Södra Sikhote Alin, där amurleoparden försvann för ca 30 år sedan. Man hoppas kunna öka antalet individer till runt 80 stycken inom 15-20 år.