Från trångt hägn till vild natur för lilla Takara

Ett av Parken Zoos mest spännande projekt är att försöka rädda amurleoparden. I Amurdalen mellan Kina och Ryssland finns idag bara ca 40 djur kvar av detta vackra och säregna kattdjur. Nu ökar chanserna för arten, då Parken Zoo har fått en hona till leopardhannen Boris.

Besökarna kan se Boris högt uppe i talltopparna där han gärna ligger för att få uppsikt över allt som rör sig. Amurleoparden är ensamlevande, så han har inte saknat sällskap, men drömmen för djurparkschefen har varit att hitta en hona för att de ska få ungar. I bevarandeprojektet för arten hoppas man så småningom kunna plantera ut djurparksfödda djur i naturen och Boris är en särskilt fin och välmående leopard.

I våras kom så äntligen en hona till Boris, efter flera år på väntelista. Takara heter hon och hon har en gripande historia.

– Alla djurparker i världen har ju inte möjlighet att ge djuren det utrymme de behöver. Takara bodde trångt och hade dåliga möjligheter att gå ut innan. Det är illa för ett djur som har så stort behov av att leva som en katt, kunna klättra och jaga, berättar Helena Olsson, djurparkschef.

Nu får hon flytta in i ett stort hägn med massor av träd, stenar och vatten. Dessutom kommer hon, precis som Boris, få jaga sin mat på ett så naturligt sätt som möjligt. Parken Zoo är kända för sina jaktberikningar och visar hela sommaren för publik hur leoparder bla jagar i träden. Förhoppningen är också att Takara ska trivas bra och gilla Boris så att de en dag får ungar. Djurparken har rykte om sig att vara bra på just detta, efter att många djurarter som sällan förökar sig i fångenskap har fått ungar i Parken Zoo.

– Varje gång vi lyckas får vi bevis på att vi gör rätt när vi försöker efterlikna livet i naturen och ge djuren olika utmaningar. De gör också att vi allt oftare får förtroendet att ta hand om väldigt sällsynta och hotade djurarter, berättar Helena Olsson.

• leopard
  • amurleopard