Parken Zoo på bronsplats i Svenska Designpriset

Parken Zoo kniper en tredjeplats för sin nya grafiska profil i årets omgång av Svenska Designpriset – tävlingen som utser landets bästa visuella kommunikation.

Mönster och färger från den nya profilen är lånade från parkens mest tongivande djur.

Camilla Delac, marknadschef på Parken Zoo, berättar:

”Det är såklart otroligt roligt med tanke på allt jobb som ligger bakom den nya identiteten. Och extra kul eftersom parkens hjärta – våra djur – har inspirerat till den nya formen”.

Svenska Designpriset är en årligt återkommande tävling där Sveriges bästa design utses. Tävlingen har hög status och juryn består av en jurygrupp med Sveriges främsta formgivare. Men även ”folkets röst” avgjorde, i och med att allmänheten också röstar på sin favorit.

Byrån som ligger bakom den nya identiteten heter Ruth och har jobbat med Parken Zoo sedan 2013. Jakob Fagerström, art director på Ruth, utvecklar visionen bakom arbetet:

”De senaste åren har Parken Zoo satsat stort på att fräscha upp och utveckla invändigt i själva parken. Målet med den nya profilen var att spegla den här moderniseringen utan att tappa känslan av parkens fascinerande långa arv från 1898”.

En annan känd aktör på pallen var Way Out West, som knep förstaplatsen i kategorin Grafisk Identitet. Vill man se mönster, färg och form på nära håll kan man besöka parken under höstlovsveckan 29 okt–6 nov. Då håller både djur- och nöjespark öppet med kusliga Halloween-aktiviteter för stora som små.

För mer info, se www.parkenzoo.se eller kontakta:

Parken Zoo

Camilla Delac, marknadschef