Sensationell tigerfödsel i Parken Zoo

För drygt två veckor sedan födde sumatratigern Tornado en liten unge i utomhushägnet i Parken Zoo!

– Det här är väldigt stor händelse, både för oss och för tigrarna. Jag fick både gåshud och tårar i ögonen när en av djurvårdarna ringde hem till mig sent på fredagskvällen och berättade, säger Helena Olsson, djurparkschef.

Det är en sensationell födsel som ägt rum i Parken Zoo. Det finns inga andra sumatratigrar i Sverige, så det här är den första som föds. Sumatratigern är också mycket illa ute i naturen och bevarandet i djurparker spelar stor roll.

Djurparkschefen berättar att mamma Tornado födde sin unge ute i hägnet. Hon har varit en mycket duktig mamma som tagit väl hand om sin unge. Ungen är rund och trind om magen och de senaste dagarna har den vågat sig ut ur vindskyddet, fast den precis har öppnat ögonen. Mamma Tornado har fått hämta tillbaka den flera gånger.

– Så länge allt fungerar som det ska, går vi inte in och stör mamma och barn. Tornado är ju naturligtvis den som vet vad som är bäst för ungen. Vi funderar på att döpa ungen till Wayan som betyder "Den förstfödde" enligt balinesisk-hinduisk tradition, berättar Helena Olsson.

Sumatratigern är den minsta av alla tigerunderarter. Den lever endast på ön Sumatra i Indonesien och är den mest djupgula av alla tigrar. Tigrarnas ränder hjälper den att kamouflera sig i vegetationen och den älskar att simma och bada.

Sumatratigern är en av de mest akut hotade tigerunderarterna och därför bevarar man arten i djurparker. De hotas av illegal jakt där kroppsdelarna säljs till traditionell folkmedicin men också av att man förstör skogarna där de lever. Man beräknar att det endast finns omkring 200-300 sumatratigrar kvar i naturen idag. I Parken Zoo finns ett par, Tornado och Bagus samt nu också deras första unge.

Kontakt för mer information:
Helena Olsson, djurparkschef, telefon 070-958 43 33

• djurunge