120 nya arbetstillfällen till Överkalix inom fyra år

120 nya arbetstillfällen till Överkalix inom fyra år

Isolamin i Överkalix har haft ett hektiskt första halvår med leveranser av hotellmoduler byggd med ny teknik. Nu vill man investera för att kunna öka produktionskapaciteten.

Isolamin har sedan förvärvet år 2016 fortsatt den paneltillverkning som man hållit på̊ med sedan år 1972, men huvudfokus ligger nu på industriellt byggande. I dag har man tre affärsområden; paneler, badrumsmoduler till Part Construction samt Isolamins egna moduler.

- Vi har satsat stenhårt på att bli en leverantör av färdiga rumsmoduler från Överkalix, och har under våren fått svar på att vår teknik fungerar och har stora fördelar inom många områden. Hotellet som ligger i Arlanda fick 205 nya hotellrum fördelat på 9 våningar. Rummen kom helt färdiga från fabriken innehållande självbärande bjälklag, badrum, rörinstallation mm. Montaget gick så snabbt som 15 min per rum eller byggdel. Efter de svar vi nu har fått så ser vi oss framåt som den perfekta leverantören av byggdelar till byggföretag runt om i Norden och känner oss trygga i att investera för en ökad kapacitet, säger Anton Lundholm VD och delägare.

Målet är nu att investera för att fyrdubbla produktionen inom fyra år och med det skapa 120 nya arbetstillfällen jämfört med vårens 180.

- Isolamin är en otroligt viktig aktör för Överkalix då de är den enskilt största privata arbetsgivaren i kommunen. Om investeringen som företaget planerar för går i lås så betyder det inte bara att vi säkrar att de kan bli långvariga orten, utan att de också på sikt kan sysselsätta 120 fler Överkalixbor. I Luleåmått motsvarar det 3 000 (!) arbetstillfällen, lika många jobb som två stycken SSAB, säger Anne Jakobsson (S) kommunstyrelsens ordförande.
- För oss som kommun är Isolamins utveckling lika med Överkalix utveckling på många sätt, säger kommunalråden Anne Jakobsson (S) och Leif Nilsson (S) enstämmigt.

Filmer från projektet och produktionen i Överkalix finns på www.projektxpo.se

Kontakt:
Anton Lundholm, vd Isolamin, 070-265 18 22