Årets företagare i Partille 2019 – en riktig bubblare

Med sitt goda öl sätter Poppels bryggeri AB Jonsereds fabriker och Partille på kartan som en given ”beerstination”. Modern teknik och passion för förstklassigt öl genomsyrar Årets företagare 2019 som är ett av Partilles mest expansiva företag med helt ekologisk produktion och en växande kundkrets såväl nationellt som internationellt.

Poppels bryggeri AB vill vara en oas för ölälskare. Våren 2019 öppnas Poppels Klunk som kommer att erbjuda helhetsupplevelser med mat, öl och kärleken till hantverksbryggeri i fokus.

– Klunks pub och restaurang ligger vägg i vägg med bryggeriet i Jonsereds fabriker. Tanken är att göra Poppels bryggeri till ett attraktivt besöksmål och samtidigt att göra vår verksamhet mer publik, säger Mats Wahlström, VD för Poppels bryggeri AB och mottagare av utmärkelsen Årets företagare 2019 i Partille.

Helt ekologisk produktion

Poppels bryggeri AB grundades av 15 delägare med öl som gemensam passion. I slutet av 2012 lanserades Poppels första öl på Systembolaget. Efterfrågan växte snabbt. 2015 gick företagets öl för första gången på export och under året flyttade företaget sin verksamhet till nya större lokaler i Jonsereds fabriker och kunde mångdubbla sin bryggerikapacitet. Poppels brygger dessutom helt ekologiskt sedan flytten till nya bryggeriet i Jonsered.

– Äran att ta emot utmärkelsen Årets företagare 2019 delas lika mellan våra femton medarbetare och våra delägare med bryggmästare Daniel Granath i spetsen. Tillsammans gör vi Poppels resa möjlig.

Inbjudande beerstination

Poppels bryggeri AB är ett snabbt växande företag som både ökar i omsättning, bryggerikapacitet och antalet anställda. 2017 var Poppels ett av de snabbast växande företagen i Västsverige och utsågs till Gasellföretag av tidningen Dagens industri. I fjol installerades nya bryggtankar i Jonsered som innebar att bryggerikapaciteten kunde fördubblas och Poppels blev ånyo Gasellföretag som Sveriges snabbast växande hantverksbryggeri efter Oppigårds.

– Vi är mycket stolta över att föra vidare en gammal hantverkstradition. Visionen är att bryggeriet i Jonsered ska bli en av Sveriges mest inbjudande beerstinations. Ett bryggeri med en insida lika fantastisk som utsidan. Med bar, restaurang och på sikt kanske även en liten butik.

Vill fortsätta snacka öl

Viktiga ingredienser i receptet för framgång som hantverksbryggeri är enligt Mats Wahlström att hålla fast vid den ursprungliga passionen för öl samtidigt som man jobbar på strategiskt med att utveckla ölsortimentet och verksamheten.

– Viktigast av allt är dock att vårda den personliga relationen till kunderna. Vi vill fortsätta snacka öl och höra folks tankar om våra produkter.

Ryktet om det svenska hantverksbryggeriet med den goda ölen sprider sig runt i världen. I dag exporteras Poppels öl till ett tjugofemtal länder.

– Trenden med hantverksöl är global, konstaterar Mats Wahlström, men när några från företaget dök upp i Poppelströjor på en bar i Sydkorea och bartendern utbrast ”Äntligen” blev vi rejält överraskade.

MOTIVERING: Årets företagare 2019

Årets företagare 2019 är ett snabbt växande företag som både ökar i omsättning, bryggerikapacitet och antal anställda. Ständigt utvecklar de sitt sortiment och sin kunskap. Modern teknik och passion för förstklassigt öl genomsyrar företaget och att de alltid försöker överträffa sig själva. Det visar sig bland annat genom att finnas på Systembolag över hela Sverige och att exportera till en växande rad länder. Genom sitt goda öl och affärsmannaskap sätter de inte bara Jonsered på kartan utan hela Partille, genom att bygga en ”Beerstination” för besökare och ölälskare.

FAKTA: Utmärkelsen Årets företagare

Utmärkelsen Årets Företagare utses årligen ut av Företagarna i Partille i samarbete med Partille kommun, för att uppmärksamma framför allt mindre och medelstora företag och dess insatser. Utmärkelsen delas ut på Företagarnas årsmöte. Årets Företagare ska äga och driva företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Andra kriterier är tillväxt, god lönsamhet, visa gott ledarskap, kreativitet, miljötänkande och vara en god förebild som leder till en bra företagsutveckling i Partille.