Årets gästkreatör på Jonsereds Trädgårdar

Årets gästkreatör på Jonsereds Trädgårdar

Jonsereds Trädgårdar och Partille kommun kan med stolthet och stor glädje avslöja att Timo Räisänen är årets gästkreatör och trädgården Lugnet 2020-års gästträdgård.

– Jag ville skapa en plats som rymmer allt det som jag älskar med trädgård. För att lugnet skall infinna sig behöver där finnas många vackra och tåliga växter, ljud från vatten och bladprassel, ett rum för vila, någon plätt för grönsaksodling och en särskild avdelning för mina chiliplantor, säger Timo Räisänen .

När Timo Räisänen spelade på Herrgårdscenen för snart fyra år sedan föddes drömmen om att vara med och skapa något eget på Jonsereds Trädgårdar. Så när trädgårdsmästare Peter Svensson ställde frågan om Timo ville bli årets gästkreatör var det inget svårt beslut att ta.

– Jag har drömt om det här i snart fyra år. När jag spelade på Herrgårdsscenen gjorde jag det klart att jag gärna har ett finger med i jorden här. Sedan har jag väntat på telefonsamtalet och så kom det efter fyra år. Då firade jag med en god chilisås.

Trädgården kommer som namnet antyder, kretsa kring lugnet som en grönskande trädgård och ljudet från porlande vatten ger. Passande nog är trädgården placerad bara ett par meter från Herrgårdscenen, där Timos dröm en gång väcktes.

Förverkligar Timos idéer

Trädgårdsmästare Peter Svensson leder arbetet och förverkligar tillsammans med arbetslagets hjälp Timos idéer. Han känner igen sig i visionen för trädgården där lugnet och ljudet står i centrum.

– När jag läste Timos målande text om sin trädgård med tillhörande fina bild, slog det direkt an en stark positiv känsla i mitt hjärta. Lugnet som han vill benämna den är precis en sådan känsla som jag ofta själv upplever i min egen trädgård. Porlande vatten och rasslande bamburör för tankarna omedelbart till havet och den meditativa stillheten som dessa ljud tillsammans framkallar. En plats för stilla flöden och kontemplation – trädgården, säger Peter Svensson.

Planeringen för trädgården har varit i full gång sedan februari och trädgården börjar sakta men säkert att ta form. Klar kommer den att stå den 7 juni. Den officiella invigningen får med anledning av covid-19 dock vänta till den 30 augusti.

Precis som övriga trädgården har Lugnet fri entré och är öppen hela säsongen, dygnet runt, varje dag.