Mosa Hosseini i Partille Gymnasiums korridorer. Bild: Partille kommun

”Att förstå verkligheten är det viktigaste i livet”

Mosa Hosseini kom ensam till Sverige från Afghanistan 2013 och läste då språkintroduktion i drygt ett år. Nu tar han snart studenten från Partille Gymnasiums naturvetenskapliga program och planerar att läsa teknisk matematik på universitetsnivå.

Vad är roligast med att läsa naturvetenskap?

Att förstå verkligheten är det viktigaste i livet, och att gå naturprogrammet är ett bra sätt att lära sig att förstå verkligheten... typ som matematik.

Vilka är utmaningarna och hur får du hjälp att lösa dem?

Utmaningen kan vara att hinna med läxor, inlämningar och uppgifter som man ska göra. För att lösa det brukar jag försöka börja i god tid att göra dem.

Einstein sa en gång att för att förstå en sak bättre så måste du kunna förklara det så enkelt som möjligt för någon annan. Därför brukar jag och en pluggkompis förklara begrepp för varandra, som till exempel vad fotosyntes är. Sedan tittar vi på våra förklaringar och plockar ut det som var viktigast. Jag har också en annan metod, jag tror nämligen att hjärnan är vaken även när man sover, därför brukar jag lyssna på läroböckerna på natten.

Du läste språkintroduktion under ditt första år på Partille Gymnasium, berätta om det!

Det var svårt att vara tvungen att vänta med att plugga på riktigt. Jag hade så bråttom att börja, vilket inte är det smartaste man kan göra. Det är bättre att man först tar sig tid att lära sig språket och förstå alla sociala och kulturella normer som råder i samhället, sedan kan man komma igång och plugga.

Vad gör Partille Gymnasium till en bra skola?

Eleverna! Vi har en väldigt bra klass, lärarna brukar säga att vi är mer som en familj. När vi ska ha prov och jag vet mer än min klasskamrat så håller jag inte min kunskap för mig själv, utan jag delar med mig och förklarar. Vi är väldigt hjälpsamma, hela klassen. Dessutom är lärarna snälla och hjälper oss även utanför deras arbetstid i klassrummet. Vi kan alltid fråga våra lärare om hjälp med till exempel ett mattetal och så tar dem sig tid. Det är guld värt tycker jag!

Varför skulle du rekommendera elever att söka till Partille Gymnasium?

Gemenskapen och kamratskapet man känner på Partille Gymnasium går inte att hitta någon annanstans, enligt mig. Den svenska familj jag bodde hos när jag kom till Sverige har flyttat till Kristianstad, men jag valde att stanna kvar i Partille eftersom jag tycker så bra om skolan.

Vilka är dina framtidsplaner?

Just nu funderar jag på om jag ska välja teknisk matematik eller teknisk fysik, men jag tror det blir teknisk matematik till slut eftersom matematik är mer min grej. I fysik behöver man tillämpa sina matematiska kunskaper i verkligheten och det är jag inte så bra på. Jag är mycket bättre på att förstå själva matematiken.

Finns det något yrke som du riktat in dig på?

Bra fråga. Programmering kanske? Jag är väldigt bra på att bevisa olika matematiska begrepp. Det finns sju olika problem som kallas för "millenieproblemen". Dessa är nära olösliga problem i matematik. Ett av dem är löst av en rysk matematiker och sex av dem är kvar, det hade varit kul att kunna lösa ett av dem någon gång.