De får barnkonventionspriset 2015

De får barnkonventionspriset 2015

2015 års barnkonventionspris i Partille kommun delas mellan Skulltorps skola och Sebastian Brands. Det årliga priset delas ut till personer, föreningar, grupper eller verksamheter i Partille kommun som arbetar i bankonventionens anda. Något som båda prisvinnarna verkligen har visat prov på.

Har vänt motgång till framgång

Skulltorps skola får priset för sitt framgångsrika utvecklingsarbete på skolan där man inte minst har lyckas nå god måluppfyllelse i svenska för nyanlända elever. Skolans vision är att ge alla elever goda kunskaper och ett socialt sammanhang.
– Vi är givetvis glada och stolta över att bli tilldelade barnkonventionspriset, däremot blir vi aldrig nöjda. Det krävs noggrannhet, hårt arbete och uthållighet för att åstadkomma utveckling oavsett område och belöningen för oss som personal får vi av våra barn varje dag, men vi uppskattar givetvis även den här typen av uppmärksamhet, säger Jonas Wassman, tillförordnad rektor på Skulltorps skola.

Förebild med tydliga principer

Sebastian Brands, som till vardags arbetar som fritidsledare, driver tillsammans med några medarbetare ideellt en fritidsgård på fredagskvällarna i Jonsered som lockat många ungdomar tillJonsereds IF:s lokaler. För sin förmåga att se individen och betona alla likas värde, samt sitt engagemang mot alkohol och droger är han en förebild för ungdomar.
– Jag känner en stolthet över att någon ens tänkt på att överväga mig som kandidat. Jag är ju inte där för att vinna priser, eller för att offra min tid för någon annans skull. Det är snarare för att det är så himla kul att träffa ungdomarna. Och för att ge dem och mig själv chansen till något roligt på fredagkvällarna utan att folk är berusade, säger Sebastian Brands.

Prisutdelning på Familjedagen

Priset delas i samband med familjedagen den 28 november ut i Partille Kulturum klockan 12. Priset är främst ett hedersomnämnande, men en summa pengar avsedd för personlig utveckling eller utveckling av verksamheten överlämnas också av kommunfullmäktiges ordförande Inger René (M) och vice ordförande Märta Johansson (S). Juryns motiveringar hittar du på partille.se Där kan du också klicka dig vidare till mer information om barnkonventionen i Partille och läsa om förra årets vinnare. Är du ännu mer nyfiken på årets prisvinnarne så kan du läsa artikeln omSkulltorps skolas Integration bakom framgång - artikel om Skulltorps skola, öppnas i nytt fönsterarbete för nyanlända elever ochPartille Tidnings Sebastian ger tillbaka - reportage i Partille Tidning, öppnas i nytt fönsterreportage om Sebastian Brands.