Engagemang och vilja belönas i Partille

Varje år delar kultur- och fritidsnämnden ut priser och stipendier till personer, grupper eller föreningar som på ett eller annat sätt bidragit till Partilles kultur- och idrottsliv. Årets utmärkelser tilldelas Anna-Marija Gasovska, Team X-Calibur och All In One Crew.

Anna-Marija vann årets idrottspris.Utvecklade föreningen

Anna-Marija Gasovska tilldelas årets idrottspris för sina insatser hos Öjersjö gymnastikförening. Motiveringen betonar Anna-Marija Gasovskas stora engagemang och passion som bidragit till föreningens fortsatta utveckling och tillväxt. Men för Anna-Marija Gasovska kom utmärkelsen som en positiv chock.

– Jag hade ingen aning om att jag blivit nominerad, det var en stor överraskning! Jag vill verkligen tacka alla föräldrar och mina fina gymnaster, säger Anna-Marija Gasovska.

X-Calibur vann årets idrottsstipendium. Satsar på unga

Årets idrottsstipendium går till bowlingklubben Team X-Calibur som de senaste åren kammat hem flera SM-guld och individuella titlar. Som motiveringen lyder har Team X-Calibur haft viljan att bredda verksamheten, speciellt bland unga. Det finns redan nu konkreta planer på hur stipendiepengarna ska användas för att sprida bowling-intresset.

– Vi ska erbjuda prova på-dagar för Partilles skolor. Vi kommer även finnas till hands för den nya bowlinginriktningen på Partille gymnaisum, säger Veronica Lantto, sekreterare på Team X-Calibur.

All In One Crew vann kulturstipendiet. Breddade breakingscenen

Årets kulturstipendium tilldelas Partillebaserade break- och hiphopgruppen All In One Crew som hösten 2015 firade femårsjubileum av deras populära All in One Breakjam, ett av Skandinaviens största breakingevenemang. Men gruppmedlemmen Jonny Shlaimon är inte nöjd, gruppen siktar mot stjärnorna och vill en dag fylla Partille arena. Men för att göra All In One Breakjam ännu större måste de knyta viktiga kontakter utomlands.

– Stipendiepengarna ska gå till en resa som kan hjälpa oss att lära känna nytt folk i branschen. Ju fler kontakter som knyts, desto större kan vi göra All In One Breakjam. Vi åker förmodligen till USA, Sydkorea eller Japan, de länder där breaking är som störst, säger Jonny Shlaimon.

Utdelning på årets sista kommunfullmäktige

Samtliga utmärkelser delas ut vid årets sista kommunfullmäktige som hålls tisdagen den 15 december klockan 18.30 i kommunhusets sessionssal. Du vet väl om att du kan nominera kandidater till idrotts- och kulturpriset?Gå in på denna länk för att läsa mer om hur du gör.Det är viktigt att vi får in ditt bidrag!

I brist på underlag tilldelas inget kulturpris i år.

MOTIVERINGAR

Anna-Marija Gasovska

Med en beundransvärd energi och ambition har hon bidragit till gymnastikföreningens stora utveckling de senaste åren. Hennes engagemang har varit på alla plan i föreningen, som aktiv ledare, utbildare av föräldrar samt drivande i föreningsorganisationen. Årets idrottspris går till Anna-Marija Gasovska för sitt driv i Öjersjö gymnastikförening.

Team X-Calibur

Med målet högt ställt att försvara ett SM-guld vill de även få fler ungdomar att öppna ögonen för sin idrott. För att uppnå detta krävs en hög lägstanivå och det nås med mycket träning och med en rejäl dos rutin. Åtta spelare måste prestera på topp i varje match där marginalerna ofta är små, så med detta stipendium hoppas bowlinglaget Team X-Calibur kunna uppfylla drömmen om att starta ett farmarlag och vinna ännu ett SM-guld.

All In One Crew

De är med och arrangerar en av Skandinaviens största danstävlingar och varje år besöker runt 300 ungdomar denna tävling i Ungdomens Hus i Kulturum! För att få inspiration, ny kunskap och kunna utveckla arrangemanget finns en dröm om att besöka någon av de största tävlingarna i världen. All In One Breakjam får årets kulturstipendium för att förverkliga sin dröm om att i framtiden fylla Partille arena med sin danstävling!