Entreprenöriellt lärande i hållbarhetens tecken

Entreprenöriellt lärande i hållbarhetens tecken

Under vecka 36 har Furulunds skola Lunden temavecka med entreprenöriellt lärande och hållbarhet som förtecken. Veckan avslutas med en pitch inför en näringslivsjury och efterföljande prisutdelning.

Det är i samarbete med den ideella föreningen FramtidsFrön som temaveckan på Furulunds skola Lunden kommer hållas. Föreningen har ett nationellt uppdrag från Skolverket att arbeta med entreprenörskap och entreprenöriellt lärande i skolan.

Förståelse för hållbar utveckling

Under veckan kommer alla skolans elever klassvis få ta fram tjänst- eller produktidéer ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Veckan börjar med samarbets- och kreativitetsövningar som FramtidsFrön genomför med oss. Sedan får eleverna arbeta fram den idé som de känner är bäst ur ett hållbarhetsperspektiv men även hur säljbar den är, säger Peter Madsen som är pedagog på Furulunds skola Lunden och engagerad i projektet.

Alla grupper får också bygga en enklare fysisk prototyp alternativt framställa en digital bild av idén eller på något annat sätt marknadsföra den. I slutet av veckan får eleverna pitcha sin idé inför en jury bestående av personer från näringslivet, som sedan utser en vinnare per årskurs och en för hela skolan.

Fit for the future

Temaveckan har också en grund i det internationaliseringsarbete som skolan deltar i genom Erasmus+-projektet ”Fit for the Future” där fem länder deltar under tre år; Sverige, Polen, Makedonien, Storbritannien och Tyskland. Även pedagogerna Christina Larsson och Lena Karlsson är involverade i veckans aktiviteter.

– Syftet är att förbereda eleverna inför framtiden. Detta gör vi genom att bland annat träna upp läsförståelse, analysförmåga och att se sin roll i en grupp, säger Christina.

– Dessutom får eleverna lära sig hur de kan dra nytta av sina kunskaper, träna sin förmåga att samarbeta i projektform och att hitta vägar till nya typer av arbeten som kanske ännu inte existerar, fortsätter Lena.