En av aktiviteterna - fågelmemory ute i det gröna! Bild: Partille kommun

Fritidspedagogik i ur och skur

Fritidshemmet Lönnen i Partille är ett av få med I Ur och Skur-profil. I veckan som gick tog fritidspedagogen Monica Fagerström emot en grupp studenter från Göteborgs Universitet för att visa hur man kan arbeta med pedagogik utomhus – oavsett väder.

I Ur och Skur är en pedagogik utvecklad av Friluftsfrämjandet där utgångspunkten är att varje barn ska få utvecklas genom friluftsliv, lek, rörelse, spänning och upplevelser med alla sinnen. Fritidshemmet Lönnen i Partille ligger alldeles i anslutning till Delsjöområdets naturreservat, något som gör det som klippt och skuret för just en I Ur och Skur-profil.

Partille Kommun har i mer än 10 år investerat i och skapat skolutveckling inom fritidshemmet med syfte att synliggöra och kvalitetshöja dess olika verksamheter. I Ur och Skur-fritidshemmet Lönnen är en del i detta arbete.

– Min kollega, Liselott Johansson, och jag skapade tidigt mål och visioner kring fördelarna med att starta ett fritidshem med inriktning mot utomhuspedagogik och syfte att synliggöra kvalitet på fritidshemmet. Vi presenterade våra visioner för berörda rektorer och det visade sig att alla trodde på oss och det vi verkade för. Eftersom intresset även var stort hos vårdnadshavare kunde vår vision om ett fritidshem med inriktning mot utomhuspedagogik förverkligas, säger Monica Fagerström, fritidspedagog på Lönnen.

Efter avslutad grundkurs genom Friluftsfrämjandet beviljades fritidshemmet Lönnens ansökan om kontrakt hos Friluftsfrämjandet och blev i och med det I Ur och Skur-certifierat år 2010.

Samarbete med Göteborgs Universitet

När Monica läste utomhuspedagogik på Göteborgs Universitet frågade kursledaren om de kunde tänka sig att ta emot studenter till Lönnen. Syftet skulle vara att ta med studenterna utomhus och praktiskt visa hur man kan skapa lärmiljö i närmiljö. Rektor skrev kontrakt med Universitet och så var samarbetet ett faktum.

I veckan som gick tog Monica emot en studentgrupp som just nu läser kursen ”Utomhuspedagogik för lärare i fritidshem” på Göteborgs universitet. Målsättningen var att ge studenterna inspiration kring utomhuspedagogik inför framtida anställningar samt att ge dem möjlighet att reflektera kring dessa med utgångspunkt i gällande styrdokument.

– Styrkan i att alltid veta varför man gör det man gör tillsammans med eleverna ger ett mervärde i mitt arbete och i mitt uppdrag, något jag gärna förmedlar vidare till studenterna. Jag inspireras, utmanas och utvecklar innehåll och sätt att undervisa genom att alltid kunna ge eleverna svar på deras didaktiska frågor. Jag tror på drivkraften i varje individ. Genom att inkludera eleverna i ett utforskande arbetssätt utifrån styrdokumenten blir de motiverade och medvetna om sitt eget lärande, säger Monica.

Snillrika utomhusaktiviteter

Under dagen fick studenterna prova på ett helt gäng olika aktiviteter direkt tagna ur verksamheten. Efter att ha gjort bland annat hinderbanepromenad, fågelmemory, dansutmaning och skogsmatematik avslutades äventyret i skolskogen, där studenterna fick tid att reflektera kring aktiviteterna. Frågorna som dök upp handlade om alltifrån hur man motiverar elever att vara ute trots dåligt väder till hur man kan planera aktiviteter i grupper med elever som har olika typer av funktionsnedsättningar.

– Jag tycker verkligen att det är så inspirerande att möta studenter och få dela deras tankar, erfarenheter och reflektioner. Att skapa lärande med och av dem. Jag känner även ett ansvar att dela med mig av den inspiration jag fortfarande har efter att ha arbetat med barn i mer än 32 år. Ett ansvar för de medarbetare som inom en snar framtid själva ska ansvara för att skapa undervisning som stimulerar elevernas utveckling och lärande i fritidshemmet, avslutar Monica.