Personalen på Jonsereds Trädgårdar med Green Flag Awards flagga.

Green Flag Award till Jonsereds Trädgårdar

Jonsereds Trädgårdar har de senaste åren seglat upp som en klart lysande stjärna på den Svenska trädgårds-himmeln. Med ett medvetet socialt och biologiskt mångfaldsarbete vilket genomsyrar hela parken gör trädgårdsmästare, arbetsledare och alla medarbetare trädgården till det den är idag.

Nu tilldelas alltså Jonsereds Trädgård Green Flag Award som ett bevis på sin höga internationella standard.

– Utmärkelsen är en fullträff för vårat långsiktiga ekologiska tänk och arbete med hållbarhet. Det här är något som vi arbetat målmedvetet med under en lång tid, säger trädgårdsmästare Peter Svenson.

Social och biologisk mångfald

Jonsereds Trädgårdar har en tydlig och målmedveten inriktning att så långt det är möjligt gynna biologisk mångfald. Det kan man se ett mycket tydligt exempel på i trädgårdarnas västra del där området mångfaldsstigen ligger. I området har det etablerats ett antal biologiska miljöer för att gynna olika individer. Det finns en faunadepå med gamla döda grenar och stjälkar från växter, ett stenröse i vilket groddjur, ormar och insekter gillar att hålla till samt ett antal vedtravar som är ett populärt tillhåll för spindlar, skalbaggar, gråsuggor och vildbin.

– Vi har cirka 400 arter och sorter på vår lilla yta. Det är något vi målmedvetet jobbar med, när det gäller växtval väljer vi oftast sådant som gynnar olika pollinerare. Vi använder alltid biologiska bekämpningsmedel. Vi stressar aldrig växter med konstgödsel eller liknande, utan allt vi gör är naturligt och vi handlar så långt det går lokalt växtmaterial.

Kommunens arbetsmarknadsenhet har förlagt delar av sin arbetslivsinriktade rehabverksamhet till Jonsereds Trädgårdar och man vänder sig till personer som av olika anledningar befinner sig en bit ifrån arbetsmarknaden.

– Trädgården ska vara en plats där man kan hitta nya trampstenar som tar en vidare i livet. Hela trädgården fungerar som ett väx-stöd till människor som behöver hjälp för att komma vidare ut i arbetslivet, säger Erika Bertilsson, arbetsledare på Jonsereds Trädgårdar.

Green Flag Award

Green Flag Award-standarden erkänner och belönar väl skötta parker och grönområden. Det är i dag en väl ansedd norm för förvaltning av utemiljöer i Storbritannien och resten av världen. Jonsereds Trädgårdar blir nu alltså den första kommunala trädgården och totalt den andra trädgården i Sverige som tilldelas utmärkelsen.

Klicka här för att läsa mer om Green Flag Award.

Klicka här för att läsa mer om Jonsereds Trädgårdar.