Bild: Partille kommun

Gymnasium med förankring i verkligheten

Den tredje februari är sista dag att välja gymnasium för Sveriges alla niondeklassare. Bråda dagar och hög tid att bestämma sig således. På Partille Gymnasium hölls nyligen ett lyckat öppet hus där man såg att intresset för programmen verkar växa. Nytt för höstterminen 2017 är att man återigen kan välja ekonomiprogrammet – något som har väckt stort intresse, inte minst bland blivande idrottselever.

– Det finns en felaktig uppfattning om att man inte kan kombinera sitt fritidsintresse med ett program som ger högskolebehörighet. Men nu vi ser att allt fler får upp ögonen för de möjligheter till "både och" som vi kan erbjuda, säger Susanne Krook, rektor på Partille Gymnasium.

Skola på riktigt

Partille Gymnasium utmärker sig genom ett uttalat mål att knyta eleverna närmare sina framtida arbetsgivare – något man valt att kalla ”skola på riktigt”. Detta gör man bland annat genom att låta elever på estetprogrammet ha direktkontakt med verksamma artister. Ett annat exempel är att ekonomieleverna kommer få möjlighet att driva eget företag under ett helt läsår.

– Skola på riktigt är något vi ofta återkommer till. När det är dags att söka jobb så är nätverket A och O, men tyvärr står många elever helt utan kontakter när det verkligen behövs. Så är inte fallet för våra elever. Med vårt sätt att undervisa förbereder vi eleverna för arbetslivet och ger dem en bättre chans till en snabb och bra start, säger Sofie Andrésen, rektor Partille Gymnasium.

Dags för val

Nedan finns länkar och datum som kan vara bra att hålla koll på inför gymnasievalet 2017.

Viktiga datum

3 februari: sista dag för gymnasievalet