Hälsopris för workout och vanlig arbetsdag

Partille kommuns hälsopris delas i år mellan personalen på Kvarnfallsvägens gruppboende i Sävedalen och Ulla Alström som bedrivit friskvård på Vallhamra fritidsgård i 30 års tid. Det årliga priset ska uppmuntra till åtgärder som främjar hälsan i kommunen, vilket vinnarna har gjort med bravur.

Sjunkande sjukskrivningstal

På Kvarnfallsvägens gruppboende anordnar personalen flera aktiviteter tillsammans. Till exempel stegtävlingar med olika veckouppgifter som rim eller självporträtt. Medarbetarna har också infört motionspass och vardagssysslor som gör att alla rör på sig. Resultatet är, förutom en ökad trivsel, låga sjukskrivningstal.

– Det är trevligt att få ett pris. Förutom regelrätt träning så införde vi att man fick poäng för alla olika vardagssysslor på boendet som innebär att man rör på sig. På så sätt finns det någonting som passar alla. Förhoppningsvis kan vi uppmuntra andra till att införa liknande aktiviteter, säger Jörgen Brag, som är stödassistent på boendet.

Friskvård för unga och gamla

Ulla Alström har under sina 30 år som fritidsledare på Vallhamra fritidsgård bedrivit friskvård och workout för både vuxna och ungdomar. Hon har haft motionspass för föreningar, samarbetat med skolklasser och arrangerat idrottsdagar. Hennes mål har alltid varit att inspirera till en aktiv och sund vardag för alla.

– Det är fantastiskt kul att få priset, jag är både överraskad och glad. Jag fattar inte riktigt själv att jag har hållit på så länge som jag har gjort. Jag märker att mina pass är uppskattade av väldigt många. Ibland är det tre generationer samtidigt här när barn, mamma och mormor deltar, säger Ulla Alström.

Priset ska gynna hälsan

Ulla Alström och personalen på Kvarnfallsvägens gruppboende belönas för sina insatser med Partille kommuns hälsopris 2016. Priset ska uppmuntra till nyskapande och inspirerande åtgärder som på ett positivt sätt påverkar hälsan i kommunen. Goda hälsofrämjande exempel inom kommunen kan inspirera till att fler anstränger sig för att förbättra hälsoläget hos sig själv och andra. Förutom ett hedervärt omnämnande så består priset av 15 000 kronor som delas mellan de två vinnarna. Priset överlämnas av Folkhälsorådets ordförande Stefan Svensson (M) under kommunfullmäktiges sammanträde den 22 mars.