Hälsoveckan drar igång på Partilles skolor vecka 37. Bild: Partille kommun.

​Hälsoveckan är här!

Vecka 37 innebär hälsovecka i Partille kommun och startskottet för en höst av hälsofrämjande aktiviteter som riktar sig till förskole- och grundskoleelever och gymnasieelever i Partille. Höstens tema är löpning och vätskeersättning.

Hinderbanor och The daily mile

På två platser i Partille bjuds kommunens elever på spännande hinderbanor som kräver både hopp, skutt och krypande för att ta sig fram. Den ena byggs upp på gräsytorna utanför Vallhamraskolans idrottshall och den andra i Partille arena.

– Att ta sig fram i en hinderbana tränar hela kroppen och du får med alla basfärdigheter så som krypa, klättra och springa. Dessutom tycker de flesta att det är kul! Säger Sigbritt Andreasson som är folkhälsoutvecklare på Partille kommun och som ansvarar för hälsoveckans program.

För första gången introduceras även The daily mile i Partilles skolor. Ett initiativ som är utspritt i hela Europa där skolelever uppmanas till att gå, jogga eller springa en engelsk mil varje dag, cirka 1600 meter. Sigbritt Andreasson förklarar de tydliga fördelarna.

– Fysisk aktivitet förbättrar inte bara elevernas hälsa utan tillför syre till hjärnan som gör att du tänker bättre och ökar möjligheterna för inlärning. Den senaste forskningen visar att hjärnan är den kroppsdel som påverkas mest av fysisk aktivitet. Därför är The daily mile så bra – ett enkelt sätt att säkerställa en daglig dos av rörelse.

Vad ska man dricka?

Hälsoveckan syns inte bara ute på Partilles skolgårdar. I köken får eleverna tips om hur man bäst återställer vätskebalansen och vilka drycker som är bäst lämpade vid fysisk aktivitet.

– Barn och unga dricker för mycket söta drycker idag och vi vill visa att det finns goda alternativ och att kroppen mår bättre av att släcka törsten med bra dryck, säger Sigbritt Andreasson.

Vecka 37 är också startskottet på en hel höst av hälsofrämjande aktiviteter i kommunen. Partilles pedagoger får möjlighet att boka in sig på olika aktiviteter, bland annat Skogsäventyret. En kurs i skogs-, natur- och orienteringskunskap. Du hittar hela programmet här.

Kontakt

Vill du veta mer om det hälsofrämjande arbetet i Partille? Hör av dig till Sigbritt Andreasson på Epost sigbritt.andreasson@partille.se