Hon blir ny samhällsbyggnadschef i Partille kommun

Välkommen till Partille och tjänsten som chef för samhällsbyggnadskontoret, säger vi till Sofia Hellberg.

Den 7 januari 2019 är Sofia på plats i Partille och tanken är att det ska cyklas till jobbet från bostaden i Göteborg.

– Det ska bli så spännande att börja i Partille, det är en kommun som är så framåt och där det händer jättemycket. Jag ser inte att kommunen är i början av sin utveckling utan tvärtom i mitten. Det finns en enorm växtkraft och vilja som jag ser fram emot att bli en del av.

Vad tar du med dig till Partille?

– Mitt stora engagemang för samhällsbyggnadsfrågor och vilja till utveckling. Dessutom har jag en bred kunskap kring hur planeringen fungerar i regionen, vilket jag tror kan komma Partille till nytta.

Rätt erfarenheter och egenskaper

– Jag är så glad över att få välkomna Sofia till oss i Partille, säger kommundirektör Per Bäckström. Vi är på en fantastisk resa från förort till förstad och Sofia har erfarenhet men också egenskaper som kommer att föra utvecklingen av Partille framåt med stadiga och modiga steg.

Sofia Hellberg kommer närmast från en tjänst som gruppchef för trafik- och infraplanering hos konsultföretaget Sweco. Innan dess har hon arbetat drygt sju år på trafikkontoret i Göteborgs stad, bland annat med Målbild stadstrafiken Göteborg, Mölndal och Partille 2035 samt Sverigeförhandlingen, men har också spännande erfarenheter med sig från två år för NCC i Kina. I botten finns en civilingenjörsexamen från Chalmers tekniska högskola.