Improve Health AB är Årets uppstickare i Partille 2017. På bilden från vänster: Johan Knutsson, vd och platschef, Sandra Lindström, gruppträningschef, Christina Örtorp, receptionist och gruppträningsinstruktör och Roland Gustafsson, receptionist.

Improve Health AB - Årets uppstickare i Partille 2017

Utmärkelsen Årets Uppstickare 2017 går till Improve Health AB i Partille arena. Gymmet har på kort tid blivit en mötesplats med fokus på hälsa och välmående dit alla invånare i Partille är välkomna – oavsett om man är nybörjare eller tränar på elitnivå.

– Det känns helt fantastiskt att vi på så kort tid och med så stor konkurrens kunnat sätta oss på kartan så snabbt och jag vill lyfta fram och tacka alla medarbetare som gör ett heroiskt arbete för att vi ska vara Partilles bästa gym – varje dag, säger Johan Knutsson som är vd och platschef för gymmet Improve Health – Årets uppstickare 2017.

Utmärkelsen tilldelas en nyföretagare i Partille som utifrån en egen affärsidé startat sin verksamhet under de senaste tre åren. Utmärkelsen delas ut i samarbete mellan Partille kommun och Företagarna Partille och med stöd av UC Marknadsinformation AB.

En social träffpunkt

Årets uppstickare startades av lokala entreprenörer 2016 med missionen att skapa ett gym med de bästa förutsättningarna för träning och rehab så väl för nybörjare som för elit. Och kunderna strömmar till lokalerna i Partille arena. Improve Health har i dag cirka 1550 tränande medlemmar.

– Vår yngste motionär är fyra år och vår äldsta är åttiosex år och vi är en minst lika viktig social träffpunkt som en plats för träning för våra kunder, säger Johan Knutsson.

Härlig atmosfär, bra träning och utrustning och kompetent personal är några av alla fina omdömen som Impove Health får av sina kunder och som gör att ryktet om den ”nya” gymmet sprider sig och att ännu fler hittar till de luftiga lokalerna i två plan i arenan.

Budget i balans

För att lyckas har Johan Knutsson tagit fram en vision och satt upp tydliga verksamhetsmål framåt tillsammans med sin närmsta kompanjon Sandra Lindström, som är gruppträningsansvarig på gymmet.

– Den ekonomiska prognosen ser väldigt bra ut. Vi räknar med att vara i balans vid årsskiftet, cirka ett och ett halvt år efter starten, säger Johan Knutsson.

Företag i framkant

Visionen är att Improve Health alltid ska ha den mest kompetenta och professionella personalen, den bästa utrustningen samt att ligga i framkant för utveckling och utbildning inom träning, rehab och hälsa.

Medarbetarna till gymmet rekryteras med omsorg. Sedan starten har företaget plussat på med 3 nya medarbetare. I dag har man 22 anställda på hel- och deltid, motsvarande cirka 7 heltidstjänster.

– All rekrytering görs för att bredda vår kompetens och att vässa vår profil ytterligare. När vi anställer söker vi efter personer med kunskaper och erfarenheter som bygger vidare från det vi redan kan.

”Nice to have”

Improve Health strävar efter att utveckla verksamheten utifrån kundernas önskemål.

– Till exempel har vi utökat våra öppettider på vardagar för att ge fler bättre möjligheter att träna hos oss. Vi anstränger oss också för att tillgodose olika typer av motionärers behov när vi planerar inköp av ny utrustning, säger Johan Knutsson.

För att göra snabba och kostnadseffektiva prioriteringar vid inköp jobbar han och de andra medarbetarna med begreppen ”Nice to have” och ”Need to have”.

– Det gör att vi både kan köpa femtio nya boxhandskar och det där speciella handtaget till lastdragmaskinen som kanske bara används av några få personer – men som är enormt uppskattat.

Hur ser planen för 2018 ut?

– Vi ska fortsätta med det vi gör. Skruva verksamheten ytterligare. Kanske lägga till några gruppträningar – men framförallt utvärdera för att kunna satsa vidare, säger Johan Knutsson.