Emma Kaspersson Åberg

”Jag känner mig sedd”

Emma Kaspersson Åberg läser samhällsprogrammet i kombination med NIU-handboll på Partille Gymnasium. Läs om hur en skoldag kan se ut och vad som är bra att tänka på när man väljer gymnasium.

Varför valde du samhällsprogrammet?

Jag valde samhällsprogrammet för att jag alltid varit intresserad av människors beteende. Jag visste även att det är en bred linje och eftersom jag inte hade någon tydlig idé om vad jag ville göra i framtiden så blev det mitt val.

Du kombinerar dina studier med att spela handboll på hög nivå, berätta om det!

Vi har tre träningar i veckan i skolan, måndag, tisdag och fredag från 07.50 till 9.15. Efter detta äter vi frukost på ”Café Laxen” och börjar sedan våra lektioner klockan 10.20.

Träningarna kan variera, oftast har vi handboll två dagar i veckan och gym en dag. För mig fungerar detta jättebra, framförallt eftersom lärarna tar hänsyn till att vi tränar så mycket genom att låta oss jobba med våra inlämningar på lektionstid.

Vad gör Partille Gymnasium till en bra skola?

Jag tycker att Partille Gymnasium är en bra skola för att den inte är så stor. Det känns som att man alltid blir sedd av någon och man känner oftast igen alla som man möter i korridoren.

Vad var viktigast för dig när du valde gymnasieskola?

Det var viktigt att det var någonting med handboll. Resvägen var också viktig för att hinna med att plugga och inte behöva lägga för mycket tid på resor. När jag var på öppet hus kändes det som att det var en bra skola för mig.

Vilket är ditt bästa tips till de som ska göra sitt gymnasieval?

Stressa inte upp dig, känn efter själv och välj inte efter vad kompisarna väljer.

Varför skulle du rekommendera elever att söka till Partille Gymnasium?

Det är en ganska liten skola. Man känner, eller känner igen, alla. Jag känner mig sedd och jag tycker att Partille Gymnasium är en allmänt bra skola!