Jobb med Partille arenas besökare i fokus

Nu bemannar vi Partille arena med vaktmästare, lokalvårdare och servicepersonal. I dag börjar sex personer att arbeta i arenan. När anläggningen öppnar i höst är deras främsta uppgift att vara med och skapa angenäm upplevelse för besökarna till arenan.

– De kommer att finnas på plats sju dagar i veckan från morgon till kväll för att sköta anläggningen och att serva dem som besöker arenan och de olika verksamheter som finns här, säger Stefan Ankarsten, enhetschef anläggningar på kultur- och fritidsförvaltningen.

Tusenkonstnärer med känsla för service

Han beskriver de sex personerna som ska jobba i arenan som något av tusenkonstnärer med kompetenser och erfarenheter som kompletterar varandra.

– Vi har nyanställt tre personer och rekryterat tre personer internt i kommunen. Tillsammans kommer de att borga för att arenans besökare känner sig väl omhändertagna och får en bra upplevelse när de är här.

De tre nyanställda är Lena Folkesson, Kajsa Wighall och Peter Andersson. Lena Folkesson kommer närmast från idrotts- och föreningsförvaltningen i Göteborgs stad. Kajsa Wighall kommer från ett jobb som koordinator och samordnare i Göteborgs hamn och Peter Andersson har jobbat för Kuststäd och Vinga städ med lokalvård men även med IT. Han är även hantverkskunnig.

Internt rekryteras vaktmästarna Thomas “Pallas” Palmqvist, Thomas Johansson, Christoffer Ahlberg.

– Med sina mångåriga erfarenheter av att sköta och driva kommunens olika idrottsanläggningar är de viktiga i teamet, säger Stefan Ankarsten

Intensivutbildas i nya tekniska system

Fram till dess att Partille arena invigs i september kommer de sex anställda att jobba både i Partillebohallen och i den nya arenan. Parallellt introduceras de på sina nya jobb och kommer även att utbildas i de många nya och toppmoderna tekniska system som finns i arenan. Till exempel teknik kring den nya scenen men även ventilation, lås och larm.

– Vi räknar med att de är intrimmade och redo i juni då vi får nycklarna till anläggningen av Skanska och kör i gång provdriften.

Ljud- och ljus i samband med evenemang i arenan kommer att skötas av två befintliga ljud- och ljustekniker som även har hand om den audiovisuella upplevelsen i Kulturum.

Liv och rörelse i arenan från 7 till 22

Partille arena kommer både att användas för skolelevers idrottslektioner och till idrotts- och kulturevenemang som lockar tusentals åskådare. Men det är mer än en arena. Fyrtio procent av anläggningen består av kommersiella lokaler med plats för ett nytt gym, kafé, restaurang och bowlinghall samt kontorslokaler för bland andra IK Sävehof, Partille Cups kansli och Partillebo.

– Det kommer vara liv i lokalerna från 7 på morgonen till 22 på kvällen vardag som helg vilket kräver kontinuerlig tillsyn och bemanning. Tillsammans med de privata aktörerna och idrottsföreningarnas publikvärdar är vår ambition att alla besökare ska känna sig välkomna till Partille arena.