Jobbskuggarveckan i Partille bjuder på spännande möten mellan arbetstagare och lokala företagare.

Jobbskuggarveckan i Partille engagerar lokala företag

Vecka 19, den 8 till 12 maj, har Svenska föreningen för Supported Employment (SFSE) utlyst till nationell jobbskuggningsvecka. Partille kommun stödjer initiativet och deltar både genom att glänta på dörren till våra egna verksamheter och genom att matcha jobbskuggare med andra arbetsgivare. Parallellt med jobbskuggarveckan genomförs studiebesök på "Tema jobb" för kommunens gymnasieelever eller för andra personer som vi möter i kommunen.

Bred uppslutning bland företag och verksamheter

– Uppslutningen är fantastisk. Totalt öppnar cirka trettio företag och kommunala verksamheter dörren för lika många jobbskuggare under veckan. Om man räknar med Tema jobb-satsningen deltar ännu fler, berättar Marianne Merin, utvecklingsledare inom avdelning funktionshinder i Partille kommun och en av initiativtagarna bakom jobbskuggarveckan.

Svenska föreningen för Supported Employment är en del av en europeisk rörelse och jobbskuggarveckor har bland annat även genomförts i Belgien, Finland, Frankrike, Irland, Portugal, Tyskland och Ungern under 2017.

Jobbskuggningen går ut på att ge personer som står långt ifrån arbetsmarknaden eller har funktionsnedsättning möjlighet att förutsättningslöst få följa verksamheten på en arbetsplats utifrån egna önskemål. Samtidigt får medverkande arbetsgivare möjlighet till berikande möten och chansen att presentera sitt jobb för helt nya personer och att se sin verksamhet med andras ögon en stund.

Spännande studiebesök med doft av humle

Arbetstagarna på Galleriet i Jonsereds dagliga verksamhet fick möjlighet att göra ett studiebesök på Poppels bryggeri som är etablerade i Jonsereds Fabriker och brygger högt betygsatt och prisad öl. På den guidade turen fick arbetstagarna följa tillverkningsprocessen och bland annat smaka på maltkorn, lukta på humle och se hur ölen fylls på flaskor, etiketteras och paketeras för vidare transport till restauranger, Systembolaget och för långväga export. Frågan om vilket ölmärke som är bäst – Falcon, Lapinkulta eller Poppels – förblev dock obesvarad.

Mediagruppen och servicegruppen är två andra dagliga verksamheter i Partille kommuns regi. Dessa grupper tog istället möjligheten att besöka Göteborgs Spårvägars vagnhall i Gårda. Arbetstagarna fick först information om yrket som spårvagnsförare. Därefter fick de provsitta i förarsätet på en övningsspårvagn, prata i mikrofonen och provåka fram och tillbaka med spårvagnen på vagnhallens bana.

Utmaning och möjlighet till ett lärorikt möte

Många jobbskuggare har kontakt med kommunen till exempel genom daglig verksamhet, daglig sysselsättning och kommunens boendestöd för personer medpsykisk funktionsnedsättning. Andra kommer från Partille gymnasiums introduktionsprogram.

– För flera deltagare är jobbskuggningen både en utmaning och möjlighet till ett lärorikt möte. En del har stort behov av stöd och anpassningar för att kunna genomföra sina skuggningar. Andra har bara fått hjälp med själva matchningen, säger Marianne Merin.

Shaean som till vardags jobbar på Säven kafé och hantverk och hos Lexbyfixarna, två arbetsinriktade verksamheter inom daglig verksamhet i Partille kommun, var en av dem som fick chansen att jobbskugga helt på egen hand och besökte Max Hamburgare i Allum. Ett lyckat besök. Shaean fick se hur hamburgartillverkningen går till och pröva på att stå i kassan en stund.

Samverkan mellan flera

Partille kommun samverkar med Samordningsförbundet Insjöriket, Företagen Partille och Svenska föreningen för Supported Employment för att nationella jobbskuggarveckan och Tema jobb ska göra goda intryck och lämna positiva avtryck i Partille.