Kåbäcken i Partille kommun.

Kokosnät mot erosion i Kåbäcksravinen i Partille

Partille kommun kommer att genomföra fiskevårdande insatser och stabilitetsåtgärder i Kåbäcksravinen. Arbetet inleds i början av juni och beräknas att pågå fram till och med november 2017.

– Geologiska utredningar visar att stabiliteten ner mot Kåbäckens ravin inte är tillfredställande. För att skydda befintliga verksamheter i området, minimera risken för jordskred och för att bibehålla en hållbar miljö i och längs med Kåbäcken är markstabiliserande åtgärder nödvändiga, säger kommunens projektledare Bojan Delipara.

Flackare strandslänt minskar skredrisk

Åtgärderna omfattar bland annat omgrävning av bäckfåran och strandslänterna, anläggande av tryckbank och av ett biologiskt nedbrytbart erosionsskydd längs bäckens båda sidor.

– Vi kommer att flytta bäckfåran ett snäpp västerut. Det ger oss möjlighet att plana ut strandslänterna något och att skapa bättre geoteknisk stabilitet i och längs med Kåbäcksravinen, säger Bojan Delipara.

Arbetet utförs av AFAB anläggning AB på uppdrag av Partille kommun.

– Boende i närområdet kommer framförallt att märka av arbetet i Kåbäcksravinen genom transporttrafik på vägarna Gamla Alingsåsvägen, Transformatorvägen och Kåbäcksvägen, säger Bojan Delipara.

Erosionsmattor av kokos

Arbetet genomförs med tillstånd från Länsstyrelsen och kommer att ske med stor hänsyn till naturmiljön. Biologiska nätmattor av kokos kommer att läggas ut längs slänterna för att hjälpa naturen på traven att skapa ett eget erosionsskydd.

– Med kokosnätmattorna underlättar vi den naturliga vegetationens återväxt och med tiden skapar växternas egna täta och starka rotsystem ett grönt erosionsskydd. Efterhand som vegetationen tar över bryts kokosmattorna ner och blir ett med naturen.

Vid höga vattenflöden i Kåbäcken hindrar det gröna erosionsskyddet vattnet från att dra med sig jord och sten och att karva ur strandbankarna. Därmed minskar även risken för skred längs med bäckravinen.

Ny fiskeväg för havsöringen

Utöver bättre markstabilitet är målet med projektet även att ge Kåbäckens bestånd av havsöring bättre förutsättningar att vandra och att leka.

– Vi har rådfrågat Sportfiskarna – Sveriges sporfiske- och fiskevårdsförbund när vi planerat de fiskevårdande insatserna i bäckfåran och anläggandet av en ny fiskeväg som ska ge fisken tillgång till Kåbäcksdammen. Som en avslutande del i projektet kommer dessutom fiskyngel att släppas i Kåbäcken under våren 2018, säger Bojan Delipara.

Ulrika Asztély Nilsson

Teknisk chef Samhällsbyggnadskontoret 031-792 11 69