De fem vinnarbilderna ska senare i vinter ställas ut i kommunen.

​Kreativ bredd bland årets vinnare

Vinnarna I sommarens stora fototävling är nu korade. Årets trädgårdsutställare Susie White från England har valt ut fem vinnarbilder från hennes utställningsträdgård i Jonsereds Trädgårdar.

Sedan 2015 har Jonsereds Trädgårdar berikats med gästinstallationer i utställningsträdgården. I år är det Yellow Book-författaren och trädgårdsdesignern Susie White som tagit med sig en klassisk brittisk trädgård till Jonsered. Nytt för i år att man i trädgårdarna har arrangerat en fototävling i koppling till Susies trädgård.

– Vi ville fånga upp det stora fotointresset som finns i Partille, och inte minst bland trädgårdsbesökarna som flitigt fotograferar våra granna trädgårdskvarter här i Jonsered, säger Anton Ahlström, kommunikatör på Partille kommun.

Över 240 bidrag skickades in till tävlingen som pågick 1 juni – 31 augusti.

– Jag är så glad över det stora intresset för min trädgård och jag tackar för alla fina bilder som ni skickat in. De fem vinnarbilderna visar upp en kreativ bredd där naturens livskraft står i centrum, säger Susie White, trädgårdsdesigner från England.

Nedan hittar du Susie Whites fem vinnarmotiveringar. Om du vill läsa på svenska rekommenderar vi att du testar partille.se: s smidiga översättningsfunktion. Bilderna kommer senare i vinter att ställas ut i Jonsereds Trädgårdar och på kommunens digitala skärmar. Håll utkik på vår webb för fler fototävlingar i Partille!

Susies vinnarmotiveringar

@helena_sandell: "Fritillary butterfly on verbena"
This gem of a butterfly is crisply detailed yet, with the background blurred, there’s a sense of the presence of the garden around it.

@dellefors: "Toad"
Toads eat slugs and larvae and are excellent in a garden. There’s something slightly humorous, at the same time thoughtful, about this brilliantly sharp photo.

@king.hansen: "Cephalaria gigantea"
There were lots of lovely macro shots in the competition but this one stood one because of the contrasting colours of the individual flower and its background.

@rosesandsweetpeas: "The garden in soft light"
English gardens have a dreamy softness and this photo really sums that up. The soft light evokes the atmosphere and the arbour rises out of the massed grasses, verbenas and agastache.

@ewakbilder: "Sweet peas against blue sky"
Exuberant and happy, this shot of the original sweet pea, Cupani, taken against a blue sky celebrates this classic English plant.

Tävlingen genomfördes på Instagram. Du hittar alla fina bidrag under hashtaggen #jtwhite17. Tack till alla som deltog!