Det nya hotellet kommer att ligga i andra våningen i den rustika fabriksbyggnaden.

Le Mat uppgraderar till hotell i Jonsereds Fabriker

Partille och den europeiska franchisekedjan för sociala företag – Le Mat – är på väg god väg att få sitt första hotell i Jonsereds fabriker.

– Sedan vi fick tillgång till lokalerna i fabrikerna i augusti förra året har planerna uppgraderats från Bed & Breakfast till hotell med 27 gästrum med egen toalett och dusch. Ett par rum kommer dessutom att vara anpassade för personer med funktionsnedsättning, berättar Uno Hallgren som tillsammans med representanter från näringslivet, arbetsförmedlingen och kommunens näringslivsenhet, arbetsmarknadsenhet och socialtjänst jobbat för att realisera planerna på ett arbetsintegrerande socialt drivet företag i Partille.

Företag med flera vinster

Ett arbetsintegrerande socialt företag har som mål att genom arbete och delaktighet integrera människor i samhälle och arbetsliv. Verksamheten står på två ben. Det ena är varan eller tjänsten som ska produceras och säljas. Det andra är att samtidigt skapa möjligheter för medarbetarna.

– Enkelt sagt jobbar sociala företag vinstinriktat istället för vinstmaximerat. Medarbetarnas hälsa och personliga utveckling är en lika viktig vinst som företagens ekonomiska framgång, säger Uno Hallgren.

Tanken är att skapa möjligheter för personer i Partille som av olika skäl står långt från den ordinarie arbetsmarknaden genom att utbilda dem inom entreprenörskap med målet att starta och driva ett riktigt företag. Ett tjugotal personer i olika åldrar och med kompletterande bakgrunder värvades till den 10 månader långa entreprenörsutbildningen som pågick under 2016. Efter genomgången utbildning erbjöds de då diplomerade deltagarna fortsättning inom projektet på traineeanställningar som på sikt kan bli tillsvidareanställningar.

Värmer upp med pop-up-kafé

Arbetet att utveckla lokalerna i Jonsereds fabriker till hotell har pågått sedan oktober förra året i samarbete med fastighetsägaren Hantverkslokaler.

– Parallellt har traineerna ansvar för att göra allt från att planera inköp av möbler och material genom att ta in offerter från leverantörer till att skruva ihop och bädda hotellsängar inför öppnandet, säger Uno Hallgren som numera är ordförande för företagets ledningsgrupp, bestående av en hotellchef med gedigen erfarenhet från branschen och med representanter från Le Mat, Companion och kommunen som stöttar verksamheten och traineerna.

Hur går det? Håller tidsplanen?

– Det rullar på enligt planerna och vi räknar med att öppna hotellet i juli i år. Men vi börjar att värma upp redan nu genom att dra igång ett pop-up-kafé med frukost- och fikaservering i lokalerna dit alla är välkomna, säger Uno Hallgren och berättar att det inom kort kommer att finnas mer information om öppna

Kan man boka hotellnätter redan nu?

– Ja det kan man. Vi har fått en del förfrågningar redan. Enklast är att skicka en förfrågan via e-post till jonsered@lemat.se eller att skicka ett meddelande till oss via vår Facebooksida.

Fler hotell planeras i Jonsereds brukssamhälle

I en äldre stallbyggnad vid Jonsereds herrgård planerar det kommunala bostadsbolaget Partillebo för ett hotell med 36 rum, varav två VIP-rum för de sex olika fladdermössarter som finns i Bokedalens naturreservat som omgärdar herrgårdsområdet. Här planeras även för restaurang och andra verksamheter som knyter an till friluftsliv och kultur.