Målmedvetet arbete bakom bra företagsklimat i Partille

Målmedvetet arbete bakom bra företagsklimat i Partille

Kommunen går framåt i Svenskt Näringslivs attitydundersökning och ranking av företagsklimatet i landets kommuner 2023.

Tillgången på medarbetare med relevant kompetens är avgörande för företagens möjlighet att växa. Den enskilt största orsaken till företagens svårigheter att rekrytera är brist på personer med rätt yrkeserfarenhet, attityd och engagemang.

I 276 av 290 landets kommuner har man som företagare svårare att rekrytera medarbetare med rätt kompetens än i Partille, som placerade sig på plats 14 i frågan om tillgången på arbetskraft med relevant kompetens i Svenskt Näringslivs undersökning 2023.

– Vi vet att bristen på relevant kompetens är en stor utmaning för hela näringslivssverige. Därför är det skönt att konstatera att Partilles företagare upplever det något lättare att hitta rätt medarbetare än företagare i merparten andra svenska kommuner, säger Bengt Randén, kommundirektör.

– Partille kommun har kompetensförsörjning som ett av sina tre viktigaste övergripande fokusområden tillsammans med Fullföljda studier och Trygga miljöer.

Attityder till företagande

Drygt hälften av Partilleföretagen som svarat på Svenskt Näringslivs undersökning uppger att de haft kontakt med kommunen under året. Det kan handla om tillstånd, tillsyn eller kontakt med näringslivsenheten i andra frågor.

Hur tjänstepersoner agerar är av yttersta vikt för hur enkelt det är att starta, driva och utveckla företag i kommunen. Även de tjänstepersoner som inte direkt arbetar med service till företagen påverkar företagsklimatet.

– Vi ska vara den kommun som vi själva vill möta, säger Marith Hesse, kommunstyrelsens ordförande i Partille, och det är glädjande att se att företagen uppfattar att Partille kommun har hög servicenivå.

Företagarna ger Partille mycket bra betyg både vad gäller de kommunala tjänstemännens och politikernas attityder till företagande i Svenskt Näringslivs undersökning. Det gäller även företagarnas betyg om dialogen mellan kommunens beslutsfattare och näringslivet och om kommunens information till företagen.

– En stor styrka är att vi nu är två personer på näringslivsenheten vilket möjliggör en ännu högre utväxling och service till våra 4000 företag när de behöver oss. En annan styrka är våra kollegor i kommunen som dagligen möter våra företagare och har stor förståelse för deras utmaningar och behov, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig.

Har du som företagare i Partille förslag för ett ännu bättre företagsklimat – tveka inte att kontakta näringslivsenheten via företagslotsen.

Trygghet och säkerhet

Av förra årets undersökning framgick att Partilles företag upplevde stor påverkan av brottslighet. Under 2022 gjorde kommunen därför många stora insatser kopplat till trygghet och säkerhet för våra företagare och i årets undersökning ser vi ett positivt resultat av det arbetet.

– Frågan är fortfarande aktuell och vi lutar oss inte tillbaka. I samverkan med näringslivet och Polisen har kommunen under året startat upp ett brottsförebyggande råd med fokus på ett ännu tryggare Partille för alla, säger Marith Hesse.

FAKTA: Svenskt Näringslivs enkät 2023

Svenskt näringslivs enkät skickas årligen till 73166 företag. I undersökningen 2023 har 32401 svar kommit in vilket ger en svarsfrekvens på 46 procent (när returnerade enkäter räknats bort). Enkäten 2023 skickades till 400 Partilleföretagare. 153 svar har inkommit, vilket ger en svarsfrekvens på 39 procent (när returnerade enkäter räknats bort).

Företag som är aktuella för enkätundersökningen är privata företag med huvudkontor i den aktuella kommunen. Arbetsställen med fler än 25 anställda, men som inte har sitt huvudkontor i kommunen är också med i urvalet. De företag som saknar anställda är aktuella för enkätundersökningen om de har en årsomsättning på minst 300000 kronor.

Enkätresultatet utgör två tredjedelar (2/3) av den kommunranking som Svenskt Näringsliv presenterar varje år. Den sista tredjedelen (1/3) bygger på statistik från SCB och UC AB. Vilken placering i Svenskt Näringslivs ranking av landets 290 kommuner som Partille hamnar på 2023 presenteras den 20 september 2023.

Länk

Bedömningsskala från 1-6

Frågorna i enkäten utgår från hur företagen upplever företagsklimatet i den kommun där de är verksamma. Flertalet frågor besvaras utifrån en sexgradig skala där 1 = dåligt 4 = bra och 6 = utmärkt.

Rikssnittet för företagens sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sveriges kommuner är 3,46 (2022: 3,43). För Göteborgsregionens 13 kommuner var snittet 3,49 och för Västra Götalands län 49 kommuner 3,54.

Omdöme: Göteborgsregionen 2023

Sammanfattande omdöme 2023 (2022 inom parantes):
Öckerö 4,1 (4)
Härryda 4 (3,96)
Partille 3,9 (3,8)
Mölndal 3,7 (3,7)
Stenungsund 3,6 (3,5)
Lerum 3,6 (3,4)
Ale 3,5 (3,4)
Kungsbacka 3,4 (3,4)
Tjörn 3,3 (3,2)
Kungälv 3,2 (3,2)
Göteborg 3,1 (3,1)
Lilla Edet 3,1 (3,0)
Alingsås 2,9 (2,9)

Ranking resultat 2023

Så rankas Sveriges kommuner i 2023 års undersökning. Inom parentes hittar du placeringen i Sverige 2022.

2023 år rankas Partille kommun:

3 (3) i Göteborgsregionen
6 (9) i Västra Götalandsregionen
31 (41) bland Sveriges 290 kommuner

Rankingen tio-i-topp i Sverige 2023

Vårgårda 1 (1)
Danderyd 2 (4)
Solna 3 (3)
Staffanstorp 4 (6)
Höganäs 5 (8)
Trosa 6 (5)
Burlöv 7 (6)
Herrljunga 8 (7)
Falkenberg 9 (12)
Vellinge 10 (16)

Rankingen tio-i-topp i Göteborgsregionen 2023

Siffra efter namnet är placering i Sverige 2023. Inom parentes hittar du placeringen i Sverige 2022.

Härryda 11 (9)
Öckerö 19 (17)