Kniven i Partille – nästa nya destination i Göteborgsområdet?

Många vill vara med och utveckla destination Kniven i Partille

Elva aktörer vill investera i fastigheten Kniven och tillsammans med Partille kommun utveckla Kniven till en ny självklar besöks- och upplevelsedestination i Göteborgsområdet.

Fastigheten Kniven, med Ecks gamla elektriska fabrik från 1900-talets början, ligger naturskönt vid Säveån mitt i Partille centrum och bara ett stenkast från Partilles pendeltågsstation. Målet är att blåsa nytt liv i den åldrade industrifastigheten och lyfta Kniven som en mötesplats för konsert-, kultur- och matupplevelser, mässor och konferenser och hotellvistelser.

– I Kniven ser vi möjligheten att skapa en självklar destination som man åker till från hela Göteborgsområdet, säger Marith Hesse (M), ordförande i Partille kommunstyrelse. Partille växer med storstaden. När Västlänken är klar tar du dig från restaurangen på Andra Långgatan i Göteborg till konserten i Kniven på en kvart.

Partille kommun söker brett bland investerare, professionella fastighetsutvecklare och fastighetsförvaltare som ser och kan förverkliga platsens fulla potential. Intresseanmälan var öppen från den 30 september till den 1 november 2021.

– Gensvaret tyder på ett stort intresse för Kniven, men också att vara med och utveckla och bygga framtiden i Partille, säger Kristina Englund, mark- och exploateringschef i Partille kommun.

Hur bedömer du kvaliteten på inskickade intresseanmälningar?

– Samtliga aktörer skulle troligen kunna ta sig an platsen och göra något bra med den på något sätt, säger Kristina Englund.

Hur går kommunen vidare?

– Nu ska vi gå igenom intresseanmälningarna och se hur de matchar med våra tankar och idéer om destination Kniven.

Möjligheter och utmaningar

Fastighetens skick och dess läge vid Säveån och i direkt närhet till Västra stambanan innebär både möjligheter och utmaningar. För att lyckas skapa destination Kniven krävs därför även tidigare erfarenheter av liknande uppdrag och ett eget upparbetat kontaktnät.

– Vi tittar på hur aktörerna vill utveckla platsen och gör därefter en samlad bedömning med utgångspunkt från deras övergripande ekonomi, hållbarhetsarbete, samarbetspartners och egna referensprojekt.

Vid årsskiftet hoppas Kristina Englund kunna lämna besked till den eller de aktörer man väljer att gå vidare med i urvalsprocessen.

Hanna Areslätt

Planeringschef Samhällsbyggnadskontoret 031-792 14 64