Nu är vi fler än 37000 Partillebor

Nyligen passerade Partille befolkning 37 000 invånare. I mitten av april var vi exakt 37108 personer. Och kommunen fortsätter att växa. Fram till 2025 förväntas befolkningen öka med 13,8 procent och inom fem år är vi över 40 000 Partillebor.
– Tillväxten ligger stabilt på cirka 1,5 procent i snitt årligen fram till 2025. Då beräknas antalet invånare vara 41 535 personer. Det är 5 553 personer fler än i dag, säger Lennart Axring, omvärldsstrateg i Partille kommun.

Vad betyder det för kommunen att vi blir fler?
– Framförallt blir det roligare att bo i Partille. Ju fler vi blir desto bättre serviceutbud kan vi förvänta oss till exempel i form av fler kaféer, restauranger, mer handel och bättre utbyggd kollektivtrafik, säger Lennart Axring och får medhåll av Nina Orback som är näringslivsansvarig i kommunen.
– När Partilleborna blir fler ökar behovet av service och efterfrågan av olika tjänster. Det skapar fler förutsättningar både för befintliga företag och för nya företag att etablera sig och att bidra till ett mer levande och färgstarkt Partille.

Den positiva spiral som fås av tillväxt är mycket betydelsefull både på kort och på lång sikt. Med fler invånare ökar även skatteintäkterna som i sin tur ger kommunen större och bättre möjligheter att utveckla kommunens verksamheter och service till invånarna.
– Det är mycket positivt att befolkningen ökar. Tack vare den kan vi fortsätta att aktivt utveckla Partille, säger kommunchef Robert Wedberg.

Planerar för framtida tillväxt

Lennart Axring ansvarar för framtagandet av kommunens befolkningsprognos från 2016 till 2025. Prognosen är ett underlag för fördelning av kommunens resurser och syftar till att underlätta planeringen av våra verksamheter på kort och på lång sikt. Den baseras på statistik som berättar om den framtida befolkningens storlek och sammansättning och hur det påverkar medborgarnas kommande behov av kommunala verksamheter som förskola, skola och äldreomsorg. Prognosen ska dock inte ses något facit för hur befolkningsutvecklingen exakt kommer att ske. Men den ger en indikation om vartåt det bär i väg och skapar framförhållning. Som ett resultat av den prognosticerade befolkningstillväxten i Partille centrum, startar till exempel en ny förskola och grundskola i Kulturum nästa år.

Från förort till förstad

Partille är i ett spännande skede nu när vi går ifrån förort till förstad. Vi har länge varit en ganska liten befolkning i en till ytan liten kommun, men nu börjar det bli ganska så tätt.
– Det innebär nya förutsättningar både för invånarna och för oss som jobbar i de kommunala verksamheterna. Förväntningarna på service och standard är lite högre ställda när vi allt mer blir en stad, säger Jörgen Hermansson som är samhällsbyggnadschef i kommunen.

Hur bygger vi ett samhälle där människor trivs tillsammans och har en givande tillvaro?
– Utifrån kommunens vision Partille – mitt i det goda livet, som i allra högsta grad sätter de sociala frågorna på dagordningen, arbetar vi aktivt för att bygga och att utveckla Partille till en levande blandstad för våra invånare. Till exempel fler typer av bostäder, bra kommunikationer och ett starkt utbud av handel, service och kultur insprängt i bebyggelsen. Allt är nära i Partille och vi värnar särskilt om närheten mellan hemmet, skolan, jobbet och fritiden, säger Jörgen Hermansson.

Goda utsikter för Partille

Siffrorna i en befolkningsprognos är säkrare de första åren i det bestämda tidsintervallet än de senare åren. Orsaken är att det kan tillkomma fler faktorer som inte var kända när man gjorde prognosen och som ger utfall på längre sikt
– För Partilles del ser dock utsikterna för befolkningstillväxten goda ut den kommande prognosperioden, säger Lennart Axring.

Prognosen fram till 2025 visar på en befolkningsökning i alla åldersgrupper. Bostadsbyggandet fortsätter att öka och även fortsättningsvis kommer det att vara ett positivt inflyttningsnetto. Omflyttningarna inom kommunen förväntas också ligga på en hög nivå.