Bild: Anna Hult

Ny barnskötarutbildning startar i Partille

Tillsammans med förskolläraren har barnskötaren en viktig roll att utifrån förskolans läroplaner skapa en trygg och stimulerande vistelse för barnen på förskolan. Genom att utbilda fler barnskötare ges ännu större möjligheter att fånga upp barnens fantasi och utgå från deras intressen.

Utbildning i egen regi

Nu startar vuxenutbildningen i Partille kommun en barnskötarutbildning i egen regi. Syftet är att möta det ökade behovet av personal i förskolan.

– Vi vet att det finns och kommer fortsätta att finnas ett stort behov av utbildade barnskötare, både i Partille och i övriga delar av vår region. Förhoppningen är att utbildningens flexibla upplägg som ger utrymme att arbeta en del vid sidan om studierna kommer ge fler möjlighet att söka, säger Nomi Madolo, rektor på vuxenutbildningen i Partille.

Om utbildningen

Barnskötarutbildningen i Partille genomförs som heltidsstudier där teori varvas med praktik. Upplägget är flexibelt vilket ger mycket tid till egna studier. I utbildningen ingår även arbetsplatsförlagt lärande (APL), vilket innebär att den delvis genomförs på en arbetsplats.

Ansökan och studiestart

Ansökan till barnskötarutbildningen i Partille är öppen från den 3 oktober till och med den 30 oktober 2018. Utbildningen startar 7 januari 2019 och avslutas 28 februari 2020 med sommaruppehåll från och med 6 juli till och med 4 augusti.

Du hittar mer information om barnskötarutbildningen på partille.se/barnskotarutbildning.