Varmt välkomna på yrkesdag för tjejer på Partille Gymnasium!

Partille Gymnasium bjuder in till yrkesdag för tjejer

I bygg-, el- och fordonsbranschen märks ett kommande behov av kompetent arbetskraft och på många arbetsplatser finns stor efterfrågan om fler kvinnor bland medarbetarna. Därför bjuder nu Partille Gymnasium in till en yrkesdag för tjejer.

Den 9 november klockan 15 till 17 välkomnas alla tjejer som går i årskurs 8 och 9 i Partille kommun med omnejd till en yrkesdag på Partille Gymnasium. Syftet är att medvetandegöra behovet av kompetens och visa hur det är att läsa yrkesprogram på gymnasienivå i Partille.

Under dagen kommer besökarna bland annat få en rundvandring i Partille Gymnasiums lokaler på Teknikcentrum, prova på sådant som ingår i undervisningen samt träffa lärare och elever. Dessutom kommer arbetsgivare från olika yrkesgrupper vara på plats. De kommer exempelvis informera om marknadens nuvarande och kommande behov av professioner och kompetens.

- Vi vet att det finns ett intresse för våra yrkesutbildningar bland tjejer, men att många inte tar steget att söka, vilket vi tycker är synd. Med den här dagen hoppas vi kunna visa på yrkesprogrammens möjligheter, säger Sofie Andrésen, rektor på Partille Gymnasium.

Yrkesdagen är med andra ord ett ypperligt tillfälle för eleverna att bredda sina vyer av vad som är möjligt och/eller prova om ett intresse finns eller väcks inom yrkena.

Öppet hus den 26 oktober

Yrkesdagen den 9 november är som sagt riktad till tjejer, men redan den 26 oktober klockan 18 till 20 är alla välkomna till öppet hus på Partille Gymnasium. Då får alla elever chansen att ställa frågor de behöver få svar på inför gymnasievalet, oavsett program eller inriktning. Missa inte det!