Drönarbild över Partille centrum

Partille har fokus på hållbarhet

Hållbarhet är en högt prioriterad fråga i Partille kommun som har ett mål att vara en hållbar kommun 2035. Under vecka 41 har kommunen en Hållbarhetsvecka med syfte att belysa det arbete som pågår och lyfta goda exempel i kommunen.

- Hållbarhet är en otroligt viktig fråga såväl nationellt som globalt, men också på ett lokalt plan. Att vi som kommun gör olika insatser för att bli mer hållbara är lika viktigt som att vi som individer gör medvetna val. Detta är ett område som kräver att vi alla bidrar. Ingen kan göra allt men alla kan göra något säger Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande.

Partille kommun arbetar aktivt mot målsättningen att bli en hållbar kommun, utifrån samtliga hållbarhetsdimensioner; miljömässig, socialt och ekonomiskt. Arbetet sker på flera olika nivåer, på en övergripande nivå arbetar kommunen till exempel med att se över styrdokument för resor och inköp för att dessa ska styra mer mot hållbarhet. Mer konkreta exempel är Fritidsbanken som möjliggör för invånare att hyra sportutrustning kostnadsfritt istället för att köpa och seniorverksamheten som syftar till att främja den sociala hållbarheten.

Partille kommun deltar bland annat i satsningen Kommunernas klimatlöften och har antagit nio klimatlöften för 2021. Enligt kommunens delårsbokslut ser det ut som att samtliga nio kommer att uppfyllas under året. Just nu pågår också arbetet med att identifiera vilka löften ska antas och genomföras nästa år.

- Det är glädjande att vi ser att arbetet ger resultat. När tidningen Fokus rankar Sveriges kommuner kan vi se att Partille kommun har klättrat från plats 67 förra året till plats 18 i år inom området miljö, säger Marith Hesse.

Hållbarhetsvecka belyser arbetet

För att uppmärksamma hållbarhetsarbetet kommer Partille kommun under vecka 41 att lyfta olika exempel på de insatser som görs i kommunen, samt låta invånare dela med sig av sina bästa tips kring hållbarhet. Det kommer också att erbjudas ett antal arrangemang med koppling till hållbarhet, bland annat tipspromenad på temat och en föreläsning om hållbarhetshus.