Många tände ett ljus för de omkomna på Ängskolans skolgård i Skene. Foto: Partille kommun

Partille kommuns krishanteringsarbete i skarpt läge

27 personer från Partille var i Marks kommun för att hjälpa till med krishanteringsarbetet efter den tragiska bussolyckan där tre elever från Ängskolan i Skene omkom och flera personer skadades.

Det är inte ovanligt att kommuner hjälper varandra i krissituationer. När Marks kommun bad om hjälp i krishanteringen var Partille kommun snabba med att hörsamma begäran. Kommunens krisstödgrupp Posom, som står för psykiskt och socialt omhändertagande, aktiverades och samtliga medlemmar var någon gång under den veckolånga insatsen i Marks kommun för att hjälpa till med samtalsstöd. Gruppen förstärktes med ytterligare medarbetare från barn- och elevhälsan.

– Vi har varit tillsammans med elever, föräldrar, anhöriga och personal under en knapp veckas tid på skolan där de drabbade och även de nu avlidna ungdomarna var elever, säger Camilla Svanberg, som är aktiv i Posom.

Förberedelser och verklighet

Posomgruppens medlemmar är förberedda på att det värsta kan hända våra kommuninvånare och andra som blir berörda av en katastrof. De övar, tar till sig nya rön och tar del av andra Posomgruppers erfarenheter. Med den teoretiska delen och praktiska övningar når man långt, men verkliga händelser sätter en helt annan press på deltagarna vilket de också upplevde i Marks kommun under veckan.

– För oss som stödjare är det mycket känslosamt och ibland tungt att höra och dela sorg, smärta och rädsla. Det finns självklart också en del glädje över goda minnen med de berörda, värme mellan de som är drabbade och tacksamhet över det som tillhör livet, säger Camilla Svanberg.

Partille kommuns säkerhetssamordnare Henrik Gustafsson var också på plats i Skene för att koordinera Partilles del i krishanteringen. Efter veckan kan han inte nog understryka vikten av att vara förberedd för att en kris närsomhelst kan inträffa.

– Allt blir så påtagligt när en kris som den i Marks kommun inträffar. Man ser skadade personer överallt och alla har anknytning till offren. En kris kan hända närsomhelst så det är otroligt viktigt att vi som ska stötta vid en kris får komma ut i skarpt läge och arbeta, säger Henrik Gustafsson.

Camilla Svanberg håller med honom.

– Att möta verkligheten i en händelse som vi har övat och förberett oss för har gett oss god förståelse för vikten av samarbete, kraftfullt, tydligt och aktivt agerande. Det framkommer också med tydlighet vikten av en fungerande stab och ledning. Där har Henrik Gustafsson och Marks kommun varit mycket behjälpliga även för det praktiska stödarbetet med de drabbade, säger Camilla Svanberg.

Intensiv första vecka

Per Bäckström som på måndagen efter bussolyckan tillträdde som kommundirektör i Partille kommun fick en intensiv start på sitt nya jobb. När Posomgruppen på fredagen samlades för att runda av sina insatser i Marks kommun så kom beskedet att ett terrorattentat inträffat i Stockholm.

– Det var en omvälvande vecka på många sätt för väldigt många personer. Samtidigt är det glädjande att se att vår krisberedskap fungerar. Vi är på tårna och kan snabbt ställa om när en kris inträffar. I det här fallet hjälpte vi till i Marks kommun, nästa gång kan det vara någon annanstans eller hemma i Partille. Krishanteringsarbete är något av de viktigaste uppgifterna en kommun har och därför ett arbete jag kommer att fortsätta att driva aktivt i kommunen, säger Per Bäckström.