Camilla Svanberg och Britta Borgh var med från starten och byggde upp Partille kundcenter. Bild: Partille kommun

Partille kundcenter fyller 1 år

I dag fyller Partille kommuns kundcenter ett år. Över 100 000 ärenden har hanterats av medarbetarna i kundcentret och målet att de ska kunna besvara 70 procent av alla frågor är inte långt borta.

– Det har varit ett väldigt roligt år med mycket hårt arbete för alla i kundcentret. Det är så himla många ärenden av olika karaktär vi hanterar, säger Martin Larsson, kundcenterchef.

Målet nås nästan

När kundcenter bildades var syftet att fler som tar kontakt med kommunen ska få svar direkt och att antalet vidarekopplade frågor till personer ute på förvaltningarna skulle minska. På så sätt skulle servicen till kommunens invånare, brukare och kunder öka samtidigt som medarbetare i kommunen kan använda sig av kundcentret på ett bredare sätt än en traditionell växel och reception, som fallet var i Partille kommun innan. Under året har frekvensen på avklarade ärenden pendlat mellan 61 och 67 procent i kundcentret, en bit ifrån målet på 70 procent. Men om man bara ser till de externa ärendena så ligger man över 70 procent.

– Det har varit ett uppstartsår och vi lär oss hela tiden. En del ärenden ska vi inte besvara utan skickar vidare och då syns de inte som uppklarade ärenden i våra system. Vi har också fyllt på vårt serviceutbud under året så allt fler frågor hamnar i kundcentret, säger Martin Larsson.

Utmaningar och utveckling

Nio kommunvägledare anställdes 2016 för att bemanna kundcentret. En har slutat och en ny har tillkommit. Man har också skaffat sig förstärkning med en medarbetare på halvtid som även kan täcka upp vid frånvaro.

– Det är verkligen ett fantastiskt gäng som arbetar här och som brinner för att göra det bättre för alla som har frågor. Vi har extremt mycket att göra hela tiden så det har varit en utmaning att utveckla arbetet när någon är på semester eller är sjuk. Det här året siktar vi på att fortsätta utvecklas och bli ännu bättre, säger Martin Larsson.

Martin Larsson

Chef för Partille kundcenter och tf. kommunikationschef Kommunstyrelseförvaltningen 031–792 95 66