Missa inte jubileumskonserten 26 november! Bild Partille kommun.

​Partille Wind Band firar 50 år

Ringa in 26 november i din kalender. Partille Wind Band firar otroliga 50 år som blåsorkester och jubileet uppmärksammas med pompa och ståt på stora scen i Kulturum.

– Det känns verkligen kul och spännande! Säger bandledarna Thomas Tornberg och Marie Andersson.

Partille Wind Band hette tidigare Partille Blåsorkester och har sedan starten år 1967 varit en del av Kulturskolan i Partille. Idag består gruppen av ungdomar i åldrarna 12-20 år. Vissa kommer direkt från Partille kommuns Kulturskola medan andra bor i andra kommuner, en av dom är Agnes Wallgren från Lerum.

– Det ska bli jättekul att få vara med på jubileet. Speciellt eftersom vi kommer framföra konserten tillsammans med Jonsereds musikkår, säger Agnes.

Jan Österlund som till vardags är slagverkare i Jonsereds Musikkår är med på repetitionerna, och att det är just Jonsereds musikkår som gästar Partille Wind Bands jubileum är ingen slump.

– Vi har många medlemmar som kommer direkt från Partille Wind Band. När de blivit gamla nog att ta klivet upp, och ta farväl av Wind band, kan de gå med i Jonsereds musikkår som är en vuxenorkester.

Bandledarna och dirigenterna Thomas Tornberg och Marie Andersson från Kulturskolan har satt samman en repertoar med blandad musik som ska spegla en musikalisk bredd.

–I konsertprogrammet finns både marsch, tango och filmmusik, både gammalt och nytt.Vi har med en låt som alltid funnits med i orkesterns repertoar. Några andra låtar som vi spelat mycket de senaste 10 åren men även några helt nya.

Hur ser förberedelserna ut?

–Vi repar stenhårt varje måndag och så blir det extrarep någon tisdag och lördag också.

Tre medlemmar som precis börjat sina musikaliska banor är Oscar, Laura och Vilma. Inför konserten är de både lite nervösa, förväntansfulla men framför allt väldigt taggade.

– Det ska bli väldigt skoj, och det kommer låta väldigt bra! Säger Oscar som spelar safoxon i Partille Wind band.

Laura och Vilma som började i somras håller med.

–Vi har det väldigt roligt på kulturskolan i Partille och det ska bli kul att få spela inför alla man känner!

Har du spelat i Partille Wind band?

Alla som tidigare varit aktiva i Partille Wind band är välkomna att vara med på en låt. Hör av dig till orkestern senast 12 november till Epost-adress partillewindband@partille.se!

Du kan läsa mer om evenemanget och köpa biljetter här. Varmt välkommen!