Förberedelserna inför Bokmässan är i full gång! Bild: Jacob Möllstam

Partilleelever visar digitala förmågor på Bokmässan

Sedan lång tid tillbaka har Partilles skolor legat i framkant vad gäller digitala metoder för lärande. Under Bokmässan i Göteborg får elever från Jonsereds skola, Lillegårdsskolan och Lexby skola chansen att visa sina färdigheter i ett tillfälligt makerspace.

Det är tillsammans med elever från bland annat Öckerö som elever från Partille bygger upp ett tillfälligt makerspace på Bokmässan nästa helg. Syftet är visa hur makerkultur, programmering och skapande med IT som material har en självklar plats i dagens skola.

– Det här är ett högaktuellt ämne på många sätt, men kanske framförallt med anledning av revideringen av läroplanen där digital kompetens skrivits fram, säger Jacob Möllstam, lärare på Jonsereds skola.

Det var under 2015 som Skolverket fick i uppdrag att ta fram förslag till nationella IT-strategier för skolväsendet. Förslaget resulterade i förändringar i läro-, kurs- och ämnesplan samt i examensmål, bland annat genom att digital kompetens skrivits in i 13 av 18 kursplaner i alla skolformer.

Satsning på fördjupande programmering

Under flera veckor har elever som redan kommit förbi grunderna i programmering fått ta del av fördjupande fortbildning och det är ur denna grupp som deltagarna på Bokmässan engagerats.

– På det här sättet får eleverna en chans att utmanas samtidigt som de stöttas att ta nästa steg i sina kunskaper. Att vi parallellt med detta är ute på skolorna och etablerar grundläggande undervisning om programmering, digital samhällskunskap och medie- och informationskunnighet skapar goda förutsättningar att ytterligare utveckla Partilles skolors digitala kompetens, fortsätter Jacob.

Tillfälligt makerspace på scenen ”Molnet”

På Bokmässan kommer partilleeleverna tillsammans med Ten Island Makerspace (Öckerös motsvarighet till Partille Makerspace) bygga upp ett tillfälligt makerspace på ”Molnet”, en av flera pedagogiska scener på årets Bokmässa. Det blir en blandning av pass där ungdomarna visar förbipasserande mässbesökare hur tekniken fungerar och pass där ungdomarna får utmaningar att lösa lagvis på tid.

Den som är nyfiken får se till att vara på plats på Svenska Mässan under lördagen den 30 september och söndagen den första oktober, då kommer eleverna finnas i det tillfälliga makerspacet.

Utan fortbildning, inget lärande

I en tidigare artikel går att läsa om hur Partille prioriterar pedagogers fortbildning inom programmering och medie- och informationskunnighet (MIK) och Microbits till kommunens elever. Allt för att ge de bästa förutsättningarna för digitala lärmetoder.