Lärarpriset Guldäpplet. Foto: Bo Helmersson

Partillelärare nominerade till lärarpriset Guldäpplet

Fem lärare som arbetar på skolor i Partille kommun är nominerade till årets Guldäpple.

– Det är fantastiskt roligt att så många lärare i Partille, från olika verksamheter, blir nominerade till årets Guldäpple, säger Marika Abrahamsson, avdelningschef för kvalitet, stöd och utveckling på utbildningsförvaltningen i Partille kommun.

Guldäpplet är ett lärarstipendium som delas ut varje år till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i sin undervisning och som inspirerat elever och kollegor genom samarbete och delning av erfarenheter.

Till årets utmärkelse är fem partillelärare nominerade:

• Lena Lindgren, Partille Gymnasium
  • Linnea Bergfalk Erkmar och Mundhir Hajjr, Enheten för flerspråkighet
  • Lisa Höglund, Jonsereds skola
  • Marie Stenqvist, SFI Partille

Nomineringar lämnas in en gång per år och vinnaren utses den 28 oktober på ”Guldäpplets dag”. Priset består av ett stipendium på 25 000 kronor, samt ett glasäpple som är blåst vid en svensk hytta.

– Vi har haft nominerade lärare till Guldäpplet flera år. Det visar att det långsiktiga arbetet med en digitalisering som stödjer lärandet är levande i Partille, säger Marika Abrahamsson.

Hon lyfter även fram den ”delakultur” som finns inom och mellan skolorna i kommunen:

– Lärarna som nominerats till årets Guldäpple ligger i framkant och gynnar utvecklingen av undervisningen i våra skolor, vilket ger alla våra elever och lärare möjlighet att dra nytta av digitaliseringen.

Partille är en kommun i Västra Götaland som består av de fyra geografiska delarna Partille, Sävedalen, Jonsered och Öjersjö. Partille är en geografiskt liten (57,2 km²), men till befolkningsmängden en mellanstor kommun (Invånare 2019: 39289), öster om Göteborg. Partille är tillräckligt stort för att erbjuda ett bra utbud av både offentlig och kommersiell service. Samtidigt är det möjligt att utnyttja den närliggande storstadens alla fördelar. Partille består till 60 procent av skyddad natur och här finns stora möjligheter till ett rikt friluftsliv. I kommunen finns spännande bergspartier, vidsträckta skogsområden och många vattendrag. Visionen är att Partille ska vara en förstad att vara stolt över. En plats där det är tryggt att bo, enkelt att vara och där det är nära till allt – Mitt i det goda livet