Partilles företagsklimat i framkant i Göteborgsregionen

Partille kommuns målmedvetna arbete att spetsa företagsservicen ger resultat. Företagens samlade omdöme om företagsklimatet i Partille ligger kvar strax över 4 på en 6-gradig skala i Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning om företagsklimatet i landets kommuner.

Tillsammans med Öckerö är Partille de enda kommunerna i Göteborgsregionen (GR) som får betyget 4 och når därmed det högsta resultaten i regionen med 4,09 respektive 4,01 för att vara exakt. På tredje plats följer Härryda med betyget 3,91.

– Vi gratulerar Öckerö kommun till deras framsteg i årets undersökning och gläds åt att Partille behåller sin position stabilt i framkant i Göteborgsregionen, säger Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande i Partille. Det är små marginaler i toppen. Vårt resultat visar att vi har kraften att göra skillnad för våra företagare.

Bästa företagsservicen

Svenskt Näringslivs årliga undersökning om företagsklimatet bygger på enkätfrågor om hur företagen uppfattar kontakten med kommunen ur olika aspekter. Till exempel hur företagen upplever kommunens myndighetsutövning, service och information. Men även hur de uppfattar politikers och tjänstemäns attityder till företagen och kommunens fysiska och digitala infrastruktur.

Jämfört med förra året så behåller Partille kommun samma resultat eller förbättrar sig på alla viktiga punkter i 2019 års undersökning.

– Särskilt stolta är vi över att anses ha den bästa kommunala servicen till förtagen i regionen med betyget 3,69. Det visar att vårt målmedvetna satsningar bland annat på kortare handläggningstider, bättre bemötande och utveckling av tjänster för företagare det senaste året ger resultat, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig.

Kommunen får även högst betyg i GR när det gäller tillämning av lagar och regler och effektivitet i hantering av företags ärenden (3,91) samt i upphandlingsfrågor (3,27).

Företagarvänlig kommun

Partille kommun arbetar aktivt med att skapa många olika arenor där representanter för näringslivet och kommunen kan träffas för att utbyta erfarenheter och idéer. Här finns även flera nätverk med engagerade företagare som brinner för att utveckla Partille vidare.

– Det levande samtalet, givetvis med respekt för varandras roller, är en viktig drivkraft framåt. Det bidrar även till och stärker uppfattningen om Partille som en företagarvänlig kommun. Vilket vi också får bekräftat i Svenskt Näringslivs undersökning där vi ligger i topp i Göteborgsregionen när det gäller både politikers och tjänstemäns attityder till företagande, säger Marieke Wolter.

Arbetet att ytterligare spetsa Partille kommuns service till företagen fortsätter med utgångspunkt från handlingsprogrammet #topp10till2020. Under 2019 genomförs även en uppdatering av kommunens näringslivsstrategi.

BETYG: Göteborgsregionen

1. Öckerö 4,09
  2. Partille 4,01
  3. Härryda 3,91
  4. Mölndal 3,54
  5. Stenungsund 3,48
  6. Kungsbacka 3,35
  7. Tjörn 3,33
  8. Lerum 3,26
  9. Ale 3,15
  10. Kungälv 2,98
  11. Lilla Edet 2,93
  12. Göteborg 2,78
  13. Alingsås 2,54

LUNCHMÖTE: Partilles företagsklimat

Den 23 maj klockan 12.30-14 har du möjlighet att få veta mer om Partilles företagsklimat samt att träffa Christina Riksén från Svenskt Näringsliv och representanter från kommunen. Vi bjuder tillsammans in till ett lunchmöte i Jonsereds herrgård där vi tittar närmare på och analyserar kommunens resultat i Svenskt Näringslivs enkät. Lunchen är gratis. Anmäl dig här.

FAKTA: Om svenskt näringslivs undersökning

Svenskt näringslivs enkät skickas till 70 000 företag. I den senaste enkätundersökningen har 30 627 svar kommit in vilket ger en svarsfrekvens på 49 procent. 131 Partilleföretagare har besvarat enkäten (svarsfrekvens 38 procent).

Rikssnittet för företagens sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sveriges kommuner är 3,42 på en 6-gradig skala där 1 = dåligt och 6 = utmärkt. Positiv andel är betyg 4 (bra) eller högre. Snittet för Västra Götalands län är 3.44.

Enkätresultaten från den årliga undersökningen utgör 2/3 av den kommunranking som presenteras varje år. Vilken placering i Svenskt Näringslivs ranking av landets 290 kommuner som Partille hamnar på 2019 presenteras den 24 september.