Partilles hiphopfestival expanderar

Partilles hiphopfestival expanderar

Partilles årliga hiphopevent All in one Breakjam fyller fem år i år. Det firas inte minst med att evenemanget utökas från en dag till tre. Breakjam lockar breakdansare och hiphopartister från Sverige, Europa och världen och förutom huvudarrangemanget den 14 november, blir det uppvärmning och efterföljande workshop dagen före och efter. Den 13-15 november är det alltså högtid för alla hiphopare som vill träffas, jamma, utbyta kunskaper och tävla i breakdance.

Tre dagar i hiphopens tecken

- Vi tycker det är roligt att kunna erbjuda mer, inte minst eftersom många reser så långt, säger Rabi Shabo, samordnare av fritidsverksamheten i Partille kommun och en av initiativtagarna till hiphopeventet.
Gästerna värms därför upp i Göteborg i samarbete med Hiphop Akademien den 13 november så att alla ska vara i form den 14 när evenemanget med den stora danstävlingen hålls på Ungdomens hus i Partille. Dagen därpå blir det dessutom filmvisning och dansworkshop i Göteborg med B-Boy Yosshi som rest ända från Japan för det här tillfället. Även det i samarbete med Hiphop Akademien.
- Det här har blivit ett av de största evenemangen i sitt slag i Skandinavien. Nu märks det att vi blivit kända ute i världen, vissa artister hörde av sig till oss redan i början av året. Det är väldigt roligt att det finns ett så stort intresse, äger Rabi Shabo.

Breakdance, rap, dj:s och graffiti

I fjol lockade Breakjam cirka 300 besökare, däribland världens kanske äldsta breakdansare Krazee Grandma som firade sin 75-årsdag med hiphoparna i Partille.
I år hoppas arrangörerna på 350 besökare, vilket är maximalt vad lokalen tillåter. Förutom breakdanstävling med 10.000 kronor i vinstpotten blir det massor av rap, internationella dj:s och en graffitikonstnär som målar på en flera meter stor tavla.

Pengar från Kulpåsen

Partille kommun bidrar till arrangemanget genom att ungdomarna sökt och fått pengar från Kulpåsen. Det är en pengapott där ungdomar i Partille kan söka bidrag för att förverkliga sina idéer. All in one Breakjam har också externa sponsorer.
Läs gärna mer om All in one Breakjam på

Facebook. Länk till Facebookevenemanget för All in one Breakjam, öppnas i nytt fönster