Partilles service till företagen rankas högt

Partilles service till företagen rankas högt

Med ett nöjd-kund-index (NKI) på 76 klättrar Partille kommun envist vidare i Sveriges kommuner och regioners Öppna jämförelser Företagsklimat 2019 – en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. Kommunen avancerar 57 placeringar till plats 41 i rankingen av 188 deltagande kommuner.

– NKI 76 är ett fantastiskt resultat som landar högre än det mål som kommunstyrelsen satt för hela planperioden fram till 2022, nämligen NKI 74, säger kommunstyrelsens ordförande Marith Hesse (M).

Öppna jämförelser Företagsklimat är en årlig servicemätning av svenska kommuners myndighetsutövning gentemot företagare inom sex områden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Frågorna berör information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

– Det är otroligt bra prestation som speglar det enträgna och målmedvetna arbete vi gör för att leva upp till näringslivets förväntningar om god service och att ha ett företagsklimat i toppklass, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig i kommunen.

Etta i Sverige inom miljö- och hälsoskydd

Utöver mätningens sammanvägda betyg NKI 76, ger Partilleföretagarna enskilt högst betyg åt kommunens service kopplad till ärenden som rör markupplåtelse (NKI 90) och ärenden som rör miljö och hälsoskydd (NKI 88). Inom ärendeområdet miljö- och hälsoskydd är Partille kommun dessutom rankad etta i Sverige i årets undersökning.

–Det är ett tydligt kvitto på medarbetarnas fantastiska arbete under förra året. Jag vill verkligen tacka dem särskilt för deras engagemang och professionalitet. Vårt mål framåt är förstås att fortsätta utveckla vår verksamhet, säger Emma Cederlöf, chef för miljöenheten.

Fortsatt stark utveckling för bygglov

När det gäller betyget för kommunens hantering av bygglovsärenden, så har NKI-värdet nära nog fördubblats på fyra år från NKI 41 år 2016 till NKI 77 år 2019.

– Alla medarbetare är delaktiga i verksamhetsutvecklingen och tillsammans jobbar vi hårt för att hålla en hög servicenivå. Vi strävar hela tiden efter att effektivisera ärendehanteringen på byggenheten, säger chefen Tobias Persson. Genom att skruva våra rutiner har vi lyckats halvera handläggningstiderna och blivit både tydligare och snabbare i vår återkoppling, vilket uppskattas av kunderna.

Högt förtroende för kommunens service

Partille kommun får överlag även mycket högt eller högt sammanvägda betyg för de frågor som mätningen av företagsservicen berör; information (NKI 79), tillgänglighet (NKI 80), bemötande (NKI 85), kompetens (NKI 78), rättssäkerhet (NKI 78) och effektivitet (NKI 80). Betygen drivs upp av markupplåtelse och miljö som får mycket höga enskilda betyg i varje fråga. Till exempel ligger markupplåtelse över NKI 90 i betyg för fem av frågorna och miljö ligger över NKI 80 för alla frågor.

– Effektivare rutiner, systematisk ärendehantering och bättre och tydligare dialog med våra kunder bidrar till dessa fina resultat, säger Per Sahlin, biträdande teknisk chef med ansvar bland annat för kommunens markupplåtelse.

Verktyg för fortsatt utvecklingsarbete

Företagare och andra kunder som haft en kontakt med kommunen i ärenden inom de sex områdena ovan får delta i mätningen. Syftet är att fånga upp deras åsikter för att hjälpa kommunerna att identifiera förbättringsområden i sin service till företagarna. Det är frivilligt att delta i mätningen. 2019 svarade 80 Partilleföretagare.

– Vi måste alltid vara på tå och se vad vi kan utveckla eller införa, för att förbättra företagsklimatet. Ju fler Partilleföretagare som besvarar frågorna, desto bättre underlag får vi när vi utvecklar servicen till de lokala företagen, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig i kommunen

Vikten av ett välmående näringsliv

Hösten 2019 beslutades Partille kommuns uppdaterade näringslivsstrategi. Syftet är att tydliggöra kommunens samlade arbete gentemot näringslivet för att skapa goda förutsättningar för företagande. Partilles utveckling framåt både ur ett lokalt och ur ett regionalt näringslivsperspektiv är i fokus.

– Ett välmående näringsliv är en del av helheten när vi utvecklar framtidens Partille. Det behövs för att nå vår vision om det goda livet, säger Marith Hesse. Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag enligt statistik från Statistiska centralbyrån. Företag ger människor jobb, som i sin tur kan betala skatt som finansierar skola, vård och omsorg. Allt hänger ihop.

Stödpaket i coronavirusets spår

Spridningen av den nya sjukdomen covid-19 och coronaviruset våren 2020 och dess konsekvenser för näringslivet, har synliggjort företagens betydelse för jobben och samhället.

Med det lokala näringslivet i fokus och med tanke på det ansträngda läget, har Partille kommun beslutat om ett stödpaket riktat direkt till företagarna. Flera stödåtgärder berör de serviceområden som mäts i Sveriges kommuner och regioners Öppna jämförelser Företagsklimat 2019 och innebär bland annat tillfällig avgiftsbefrielse eller anstånd med betalning.

– Det handlar om att säkra arbetstillfällen för våra invånare och bidra till företagens överlevnad. Med paketet vill vi skicka en signal till företagarna att vi står bakom dem och stöttar dem, säger Marith Hesse.

FAKTA: Öppna jämförelser 2019

I mätningen har cirka 30 000 företagare i Sverige bedömt kommunernas service inom de sex myndighetsområdena. 188 kommuner och 17 gemensamma förvaltningar/förbund har deltagit i undersökningen.

80 Partilleföretagare deltog i mätningen. Partille kommuns sammanvägda NKI värde 76 ligger tre punkter högre än det genomsnittliga värdet för samtliga deltagande kommuner i landet (NKI 73).

Trea i GR 2019

I mätningen placerar sig Partille på en tredjeplats bland de tretton medlemskommunerna i Göteborgsregionen (GR)

1. Öckerö, NKI 79, ranking 17.
  2. Lilla Edet, NKI 77, ranking 31.
  3. Partille, NKI 76, ranking 41.
  4. Mölndal, NKI 76, ranking 49.
  5. Härryda, NKI 71, ranking 122.
  6. Ale, NKI 71, ranking 124.
  7. Kungälv, NKI 71, ranking 125.
  8. Göteborg, NKI 69, ranking 148.
  9. Lerum, NKI 68, ranking 151.
  10. Tjörn, NKI 68, ranking 156.
  11. Stenungsund, NKI 65, ranking 166.
  12. Kungsbacka, NKI 62, ranking 169.
  13. Alingsås, NKI 59, ranking 173.

Tidigare placeringar

• 2018: NKI 72, ranking 98, plats 5 i GR.
  • 2017: NKI 66, ranking 130, plats 9 i GR.
  • 2016: NKI 65, ranking 129, plats 9 i GR.

NKI-gradering

NKI-värdet bedöms enligt följande skala:

• NKI 80 eller högre: Mycket högt.
  • NKI 70 till 80: Högt.
  • NKI 62 till 69: Godkänt.
  • NKI 50 till 61: Lågt.
  • NKI 50 eller lägre: Mycket lågt.