Planerna som bäddar för ekoturism i Jonsered

Hotellet i Jonsered är en viktig pusselbit för att herrgårdsområdet i Jonsered ska kunna utvecklas vidare. Förhoppningen är att ekoturism ska göra Jonsered ännu mer attraktivt på sikt. Utvecklingen får ta tid eftersom området ska vara hållbart - socialt, ekonomiskt och ekologiskt - både nu och i framtiden.

– I Jonsered ska varje besökare bli sedd, mötas med värme och hjärta och känna sig delaktig. I herrgårdsområdet ska man kunna ta del av kulturhistoria, kunskapsutbyten, kultur- och hälsofrämjande aktiviteter och fina naturupplevelser, säger Kristina Svensson, som är chef för kultur- och fritidsförvaltningen och samordnar utvecklingen av herrgårdsområdet.

Många attraktioner som lockar

Redan i dag lockar Jonsereds herrgårdsområde många besökare. Doft- och spökvandringar, trädgårdsutställningar, föreläsningar, workshops, guidningar, konserter och teater är några av attraktionerna. Universitetets verksamhet på herrgården gör att forskare och författare också verkar i området, inte minst genom vistelsestipendier på Villa Martinsson. Dessutom är herrgårdsområdet också hem för ett antal får, hästar och artskyddade fladdermöss.

Fabriksområdet utvecklas

I det välbevarade bruksområdet en kort promenad därifrån finns småskaliga hantverksbutiker, inspelningsstudio, entreprenörer och två museer. Även där pågår utveckling och det ska bli ett vandrarhem i de gamla fabrikslokalerna. Storslagen och artrik natur vid Säveån, sjön Aspen och Bokedalens naturreservat gör också att området är välbesökt – inte minst var Sveriges kung på besök helt nyligen.

Unika förutsättningar i Jonsered

Enligt en färsk utredning från Göteborgs universitet är förutsättningarna goda för att utveckla ekoturismen Jonsered. ”Det finns naturupplevelser i Jonsered under hela året vilket innebär en bra grund för att ekoturism ska kunna vara i fokus för utvecklingen. Partille kan bli en av de första storstadsnära satsningarna på ekoturism i Sverige. Det finns få liknande områden, bland annat tack vare Göteborgs universitets närvaro, vilket ger Jonsered en unik ställning och det är ett stort plus att området ligger i direkt närhet till storstaden Göteborg och har en pendeltågstation”, skriver Maria Eléhn i sin utredning Läs hela utredningen om förutsättningarna för ekoturism kring Jonsereds herrgård.

En av Nordens främsta parker

Nästa år deltar Jonsereds trädgårdar i Gothenburg green world Länk till Gothenburg green worlds hemsida, öppnas i nytt fönster där Nordens främsta parker lockar till gröna upplevelser och en unik variation av trädgårdskonst. På senare tid har Jonsereds trädgårdar också fått ta emot utmärkelsen Årets mest inspirerande nyanlagda trädgård och tilldelats Partille kommuns byggpris.
- Det är verkligen roligt att trädgårdarna uppmärksammas, inte minst med tanke på att de till stor del byggts av människor som stått en bit från arbetsmarknaden. I våra trädgårdar växer både plantorna och människorna som jobbar där, säger Kristina Svensson.

Samarbete för ökad turism

Framöver finns många planer och idéer för hur både herrgårdsområdet och hela Jonsered ska utvecklas. I kommunens turismstrategi lyfts Jonsered fram och tanken är att besöksnäringen ska utvecklas med hjälp av många små företag och att kommunen ska erbjuda affärsutveckling, paketering och marknadsföring för att bidra till ökad turism.
Med ett hotell på plats finns det möjlighet för företag att bjuda till konferens i kreativa miljöer, för ekoturister att besöka en unik miljö i direkt anslutning till storstaden eller för privatpersoner att hitta ro och ta en paus ifrån vardagens jäkt.