Bild: IK Sävehof.

Premiärmatcher syntolkas i Partille arena

För första gången kommer en handbollsmatch i Partille att syntolkas. När IK Sävehof premiärspelar i den nya hemmaarenan Partille arena den 17 september kommer både dam- och herrmatchen att syntolkas. Tillgänglighetssatsningen är ett samarbete mellan Partille kommun och handbollsklubben.

Teknik som möjliggör

När Partille arena invigs den 16-24 september får kommunen inte bara Sveriges modernaste arena, utan också en av landet mest tillgänglighetsanpassade.
– Partille arena ger oss fantastiska möjligheter som vi tidigare inte haft, och det känns därför givet att prova på nya arbetssätt och metoder för att öka tillgängligheten för våra besökare. Om intresset visar sig stort ska vi se om vi kan syntolka fler evenemang i framtiden, säger förvaltningschef Kristina Svensson.

Peter Liliecrona är en Sveriges mest erfarna syntolkare som också tagit fram nationella riktlinjer. Den 17 september syntolkar han IK Sävehofs matcher tillsammans med radioprataren Olle Tyrbo.

Liverapportering rakt in i örat

Rent tekniskt fungerar syntolkningen som en lokal radiosändning. Två erfarna kommentatorer direktrapporterar om vad som sker på planen, scenen och runtomkring. På en väldigt specifik radiofrekvens säkerställs det att syntolkningen inte stör andra signaler i luften. Besökaren tar emot signalen med hjälp av en speciell radioutrustning, som med hjälp av ett par vanliga hörlurar eller hörapparat, hör sändningen i sina öron.
– Det är viktigt är att beskriva helhetsintrycket. Det händer alltid tusen saker runtomkring som bidrar lika mycket till känslan och upplevelsen som själva evenemanget i sig, säger Peter Liliecrona som tillsammans med den erfarna radiokommentatorn Olle Tyrbo kommer sköta syntolknigen på invigningsmatcherna.

Biljetter ute nu!

Syntolkningen kostar inget extra och du kan redan nu köpa biljetter till premiären den 17 september. Biljetter kan köpas direkt via partillearena.se, IK Sävehofs webbplats samt på Syntolkning Nu. När du köpt dina biljetter kontaktar du antingen partillearena@partille.se, Syntolkning Nu, invigning@syntolkning.nu eller ring 031-360 84 45 och meddelar att du vill ha syntolkning. De återkommer då om plats för träff och i arenan får du låna utrustning för att ta del av syntolkningen.

Läs mer om Sveriges mest mångsidiga och flexibla arena på partillearena.se. Här hittar du också hela programmet för invigningsveckan som hålls 16-24 september. Klicka här för att läsa mer.