Från vänster: Tobias Söderman, Fredrik Lusth, Magnus Lindberg och Linnea Burén. Den 6 oktober håller de i taktpinnen när man på Partille arena ska försöka slå rekordet i världens största quiz. Bild: Partille kommun.

Quizadillas tar sikte på världsrekordet

Den 6 oktober gäller det. När Quizadillas kliver upp på Partille arenas scen kommer de förhoppningsvis blicka ut över 5000 quizare när man i Partille siktar på att slå det officiella rekordet i världens största quiz. Gruppen från Göteborg som tidigare genomfört flera stora live quiz-kvällar på kända teman så som Game of Thrones och Skam är ensamma om deras blandning av gameshow, talkshow och krogshow.

– Det fanns en liknande grupp på Irland, men de gjorde nog bara ett eller två gig. Annars tror jag att vi är de enda i världen som gör denna typ av live-quiz, säger Tobias Söderman som var med och startade Quizadillas 2011.

Tackade ja direkt

När Tobias och de andra sex medlemmarna fick reda på rekordplanerna i Partille kändes det givet att Quizadillas skulle vara med.

– När vi snackade med Martin och Daniel på arenan insåg vi att detta faktiskt är på riktigt, och när vi fick frågan om att ställa upp tackade vi ja direkt. Första känslan var nästan chockartad, men vi är inte främmande för stora scener.

Fredrik Lusth förklarar hur deras game/talk/krogshows-quiz brukar gå till, och vad de planerar inför den 6 oktober.

– En blandning av stort och smått. Vi spelar upp scener från olika hollywoodproduktioner men också smalare filmer med följdfrågor som kan handla om nästan vad som helst. Det blir opretentiöst med mycket energi bakom.

Linnea Burén fyller i.

– Vi gillar att skruva till det. Till exempel kanske vi gör om storyn i Bravehart så att den utspelar sig på Kyrktorget i Partille centrum, haha. Vi har också en vana att ta fram rekvisita som är kopplade till frågorna. Kör vi en fråga på Jurassic Park, då bygger stora papp-dinosaurer som kliver in på scen. Att jobba med hemmasnickrade lösningar i en välsydd show är nog lite vårt signum.

Folkfest utlovas

Förberedelserna inför världsrekordförsöket är i full gång och en sak som är säker är evenemanget som tar plats i Partille arena 6 oktober kommer bli en av historiens största afterworks och en quiz-kväll i största möjliga format.

– Det kommer bli en folkfest utöver det vanliga med frågor som alla kan, eller åtminstone kommer vara retligt när att kunna! Och det är ju faktiskt inte vi som står på scen som slår rekordet. Det är publiken som gör det möjligt och det är publiken som kommer stå som världsrekordhållare, säger Magnus Lindberg.

Biljetter ute nu!

Biljetterna till Världens största quiz kostar 50 kr per person och säljs i par då man tävlar i lag om två. I entrén ingår tilltugg och på plats finns afterwork-bar.

Fakta: Quizadillas

Underhållningsgruppen startade 2011 och består av Fredrik Lusth, Magnus Lindberg, Tobias Söderman, Linnea Burén, Malin Müller, Helena Tegnér, Mathias Kedfors. Hemmascenen hittar du är på klubben Yaki-Da i Göteborg där gruppen arrangerat fullsatta krog-quiz-kvällar de senaste åren.