Satsning för att bibehålla god kvalitet i introduktion och etablering i skolan

Partille kommun har i ett nationellt perspektiv visat goda skolresultat för nyanlända elever. För att säkerställa detta även fortsättningsvis föreslås nu en satsning särskilt riktad till etablering såsom introduktion och studiestöd för nyanlända i Partilles skolor.

– För att fortsätta på inslagen väg och även framöver visa fina resultat i en inkluderande skola med goda förutsättningar för alla, vill vi i Alliansen satsa totalt tolv miljoner kronor under en treårsperiod, säger Angela Fasth (M), ordförande för utbildningsnämnden.

Kommunstyrelsen beslutade under tisdagen att föreslå fullmäktige att satsningen finansieras genom prioritering av skolan i de medel som tilldelas Partille kommun i form av statsbidrag.

– Med ett tillfälligt riktat tillskott vill vi ge utbildningsnämnden sex miljoner kronor för 2018, fyra miljoner kronor för 2019 och slutligen två miljoner kronor för år 2020, säger Angela Fasth.

Otto Natt och Dag, (M)

Ordförande Utbildningsnämnden