Satsning för att bibehålla god kvalitet i introduktion och etablering i skolan

Partille kommun har i ett nationellt perspektiv visat goda skolresultat för nyanlända elever. För att säkerställa detta även fortsättningsvis föreslås nu en satsning särskilt riktad till etablering såsom introduktion och studiestöd för nyanlända i Partilles skolor.

– För att fortsätta på inslagen väg och även framöver visa fina resultat i en inkluderande skola med goda förutsättningar för alla, vill vi i Alliansen satsa totalt tolv miljoner kronor under en treårsperiod, säger Angela Fasth (M), ordförande för utbildningsnämnden.

Kommunstyrelsen beslutade under tisdagen att föreslå fullmäktige att satsningen finansieras genom prioritering av skolan i de medel som tilldelas Partille kommun i form av statsbidrag.

– Med ett tillfälligt riktat tillskott vill vi ge utbildningsnämnden sex miljoner kronor för 2018, fyra miljoner kronor för 2019 och slutligen två miljoner kronor för år 2020, säger Angela Fasth.

Angela Fasth, (M)

Ordförande Utbildningsnämnden 0735-29 50 20

Partille är en kommun i Västra Götaland som består av de fyra geografiska delarna Partille, Sävedalen, Jonsered och Öjersjö. Partille är en geografiskt liten (57,2 km²), men till befolkningsmängden en mellanstor kommun (Invånare 2019: 39289), öster om Göteborg. Partille är tillräckligt stort för att erbjuda ett bra utbud av både offentlig och kommersiell service. Samtidigt är det möjligt att utnyttja den närliggande storstadens alla fördelar. Partille består till 60 procent av skyddad natur och här finns stora möjligheter till ett rikt friluftsliv. I kommunen finns spännande bergspartier, vidsträckta skogsområden och många vattendrag. Visionen är att Partille ska vara en förstad att vara stolt över. En plats där det är tryggt att bo, enkelt att vara och där det är nära till allt – Mitt i det goda livet