Skamvrån vann Partillerocken 2015

Skamvrån vann Partillerocken 2015

Nyproggarna i Skamvrån behövde sannerligen inte skämmas i finalen av Partillerocken 2015. De tog hem segern, äran och 20.000 kronor i prispengar när den anrika tävlingen avgjordes på Ungdomens hus i Partille Kulturum den 7 november.

- Det är extremt roligt, det var många bra band i finalen, säger Elin Buxfeldt som sjunger och spelar keyboard i Skamvrån som har medlemmar från Partille, Göteborg och Kungälv.

Tillsammans med trummisen Rebecka Schütt, basisten Olof Källström, gitarristen Albert Wendesten och sångaren och keyboardisten Klara Goliger skapar hon nyprogg med feministiskt budskap och det stack ut lite i sammanhanget.

- Vi var det enda bandet med kvinnliga medlemmar och vi har ett ganska udda musikkoncept. Det känns fantastiskt kul att få vinna, säger Elin Buxfeldt.

Vinstpengarna går troligtvis till en inspelning och bandet har flera spelningar på gång. Bland annat på Dirty Records i Göteborg och på Göteborgs visfestival i Musikens hus. Följ gärna Skamvrån på bandets Facebooksida.

Fler band på prispallen

Fifarock och The Old News fick också kliva upp på prispallen och tog emot 10.000, respektive 5.000 kronor i andra och tredje pris. Det var en branschjury som utsåg alla vinnarna och förra årets segrare Ignore the Elephant stod på scen medan juryn hade sina överläggningar. Hela finalen filmades och mixas för visning i lokal-tv och radio. Finalvideon läggs ut på Youtube den 16 november.
Förutom vinnarna av själva tävlingen utsågs också bästa sångare, bästa gitarrist, bästa basist och bästa trummis. De vann fina priser i form av instrument. Se alla prisvinnarna nedan.

Alla vinnarna i Partillerocken 2015

1: Skamvrån - 20.000 kronor.

2: Fifarock - 10.000 kronor.

3: The Old News - 5.000 kronor.

Och här har vi de som blev bästa...

...sångare 2015 - Måns Tamnhed (GACK)

... basist 2015 - Karl Ivert (Random Acts of Kindness)

... gitarrist 2015 - Isac Cederborg (Lumigo)

... trummis 2015 - Adrian Englund (On The Altar)

De åtta som slogs om segern

Fyra deltävlingar föregick finalen. Vid varje tillfälle gick två band vidare. Här är alla band som slogs om vinst i finalen. Se gärna deras framträdanden som tog dem till final. Länkarna går till Youtube-klipp från tävlingen.

Boråsbandet Ragdoll Parade med sin klassiska rock.

Hårdrocksbandet Gack från Uddevalla.

Svenljungabandet Fifarock som spelar energisk indierock.

Skamvrån från Göteborg och Partille som bjuder på ny-progg.

Onsalabandet The Old News med sin bredbenta rock.

Göteborgskillarna i funkbandet The Random Acts of Kindness.

Black metal-bandet On the Altar från Göteborg .

Rock fusion-bandet Lumigo från Partille.

Läs mer om banden och lyssna på deras musik på Partillerockens hemisda.

Anrik rocktävling

Runt 3.800 musiker har genom åren stått på Partillerockens scen och en del av dem har senare bidragit till det svenska musikundret inom exportindustrin. Vi är stolta över att presentera vinnarna av Partillerockens 22:a årgång. Stort grattis till Skamvrån som tog hem segern - och till de andra vinnarna som fick antingen prispengar eller vinster i form av musikinstrument.

Kontakta vinnarna

Namn på band samt kontaktuppgifter, för intervjuer och artiklar hittar du här och till höger på sidan under relaterad information. Du kan också läsa mer om Partillerocken på tävlingens egen hemsida.