Badplatsen i Kåsjön.

Sommarsatsning för unga

Det finns en oro för och flera rapporter vittnar om att pandemi och restriktioner särskilt har påverkat ungas psykiska hälsa. Vissa av våra gymnasieungdomar och högskolestudenter har tillbringat över ett år med studier hemma, planer om studentfirande har gått om intet, vissa har helt slutat träna, många känner sig ensamma och en del barn har haft en ansträngd hemsituation på flera plan.

Rekordmånga kommunala sommarjobb

För att motverka den psykiska ohälsan och för att ge våra barn och unga en riktigt härlig sommar presenterar vi nu en stor satsning på flera områden.

Vi erbjuder rekordmånga kommunala sommarjobb, en utökad lovskola, extra mycket öppet på våra mötesplatser och fritidsgårdar hela sommaren, hyresfritt i idrottshallar under för- och eftersäsong, parkvärdar och flera aktiviteter varje dag i Stadsparken och Björndammens aktivitetspark och sist men inte minst; hundratals kostnadsfria aktivitetstillfällen för barn, unga och unga vuxna i hela Partille!

– Det känns otroligt viktigt att vi kan genomföra den här satsningen i sommar. Barn och unga har drabbats hårt av pandemin. Det känns bra att vi kan få tacka dem för uppoffringen på det här sättet, säger Kristina Svensson, förvaltningschef kultur- och fritidsförvaltningen.

Partille är en kommun i Västra Götaland som består av de fyra geografiska delarna Partille, Sävedalen, Jonsered och Öjersjö. Partille är en geografiskt liten (57,2 km²), men till befolkningsmängden en mellanstor kommun (Invånare 2019: 39289), öster om Göteborg. Partille är tillräckligt stort för att erbjuda ett bra utbud av både offentlig och kommersiell service. Samtidigt är det möjligt att utnyttja den närliggande storstadens alla fördelar. Partille består till 60 procent av skyddad natur och här finns stora möjligheter till ett rikt friluftsliv. I kommunen finns spännande bergspartier, vidsträckta skogsområden och många vattendrag. Visionen är att Partille ska vara en förstad att vara stolt över. En plats där det är tryggt att bo, enkelt att vara och där det är nära till allt – Mitt i det goda livet