I juni invigs Tomas von Brömssens utställningsträdgård i Jonsereds Trädgårdar. Bild: Press.

​Von Brömssen tar sig an Jonsereds Trädgårdar

Nu står det klart att ingen mindre än Tomas von Brömssen blir årets gästutställare i Jonsereds Trädgårdar. Invigningen sker i juni och Tomas är taggad. – jag har aldrig gjort något liknande men det ska bli riktigt roligt.

Hemligt trädgårdstema

Sedan 2014 har Jonsereds Trädgårdar som ligger i Partille, en kvart utanför Göteborg, haft årliga gästutställare som förgyllt ett av de fyra kvarteren i den 1800-tals inspirerade herrgårdsträdgården. År 2017 var det den engelska trädgårdsdesignern och Yellow book-författaren Susie White som skapade en traditionell engelsk trädgård. Vad Tomas von Brömssen har planerat för årets utställning är fortfarande hemligt.

– Idéarbetet är igång och vi planerar för fullt. Utan att säga för mycket kommer rosen ha en central roll och jag vill gärna få med några klassiker.

Att Tomas har en stor passion för rosor går ingen miste om.

– Rosor har alltid varit ett intresse och speciellt de gamla sorterna som är vilda, vräkiga och väldoftande. Det är svårt att välja ut några favoriter men Madame Isaac Pereire och Louise Odier ligger nära till hands. Rosor ska vara brötiga och verkligen välla ut.

Svarade ja direkt

Nytt för i år är att delar av Susie Whites utställning blir kvar. Jonsereds Trädgårdars trädgårdarsmästare Peter Svenson berättar:

– Redan i början på 2017 var det uppenbart att vi inte kunde med att ta ner Susie Whites utställningsträdgård som bara kommer bli grannare med tiden. Därför har vi inför 2018 bestämt att behålla de bitar av trädgården som fortfarande växer och skapa en separat yta som Tomas nu får skapa i.

– När jag ringde upp Tomas och föreslog att han skulle göra en trädgård hos oss sa han ja direkt. Det kommer bli en väldigt spännande kreation som kanske rent av anspelar på sommarteatern som flyttar in på tomten bredvid.

I höstas blev det klart att herrgårdsscenen som ligger ett stenkast från trädgårdarna under sommarmånaderna inhyser en ny storsatsning med Claes Malmberg i spetsen. Showen som är döpt till The Good old Days premiärspelar den 29 juni.