Partille kommun klättrar i hållbarhetsrankning

Partille kommun klättrar i hållbarhetsrankning

När tidningen Aktuell hållbarhet rankar Sveriges miljöbästa kommuner hamnar Partille på plats 81 av 290 kommuner, vilket är en tydlig förbättring i jämförelse med plats 129 förra året. Det innebär också att Partille placerar sig på en femte plats bland Västra Götalands 49 kommuner.

- I Partille kommun har vi de senaste åren haft ett stort fokus på hållbarhet och vi har en tydlig målsättning om att 2035 vara en hållbar kommun både socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Det är glädjande att se att arbetet ger resultat och att utvecklingen går åt rätt håll, säger Marith Hesse (M) kommunstyrelsens ordförande.

Rankingen baseras på en enkät som Aktuell hållbarhet genomför samt data från ytterligare 10 källor, bland annat statistik från Vattenmyndigheten, Boverket, SCB, Kolada, Djurens rätt och Avfall Sverige. Det ingår också nyckeltal om klimatdata.

Kontinuerligt arbete pågår

Sedan förra mätningen har Partille kommun bland annat gått med i Håll Sverige Rent och genomfört skräpplockardagar. Kommunen har också arbetat med att ta fram en strategi för att fasa ut fossila bränslen till förmån för fossilbränslefria lösningar.

- Vi jobbar kontinuerligt med att implementera hållbarhetsperspektiven i våra ordinarie processer, bland annat genom att fortsätta arbetet med att inkludera hållbarhetsperspektivet i vår målstyrningsprocess. Vi har också jobbat mycket med kunskapsutveckling för anställda. Vi har till exempel lanserat en hållbarhetsutbildning som vänder sig till medarbetare i våra verksamheter med tips på konkreta insatser att vidta på arbetsplatserna, säger Lina Johnson, miljöstrateg.

Positiv utveckling kring klimatdata

Nyckeltalen om klimatdatan baseras på kommunen som geografiskt plats, inte kommunen som organisation. Dessa visar att utsläppet av växthusgaser inom kommunen minskat snabbare än snittet. Till exempel har utsläppen av koldioxid minskat med 7 procent i Partille och snittet i riket är 3 procent minskning. Utsläppet av växthusgaser har minskat med 6,5 procent i Partille jämfört med 2,5 procent minskning i snitt i riket.

Se hela resultatet på https://kommunrankning.miljobarometern.se/resultat/partille