Passion och disciplin bakom framgångar. Christer Sigurd, vd, och Emil Westerlind, konstruktionsansvarig på ETP Kraftelektronik AB. Foto: Tommy Holl.

Årets företagare i Partille laddar för framtiden

Årets företagare i Partille 2021 bidrar till omställningen till ett fossilfritt samhälle. ETP Kraftelektronik AB får utmärkelsen för sin affärsidé att elektrifiera maskiner och arbetsfordon med hållbarhet som ledstjärna.

– Det känns väldigt kul och är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Vårt fokus är väldigt framåtriktat. Utmärkelsen ger oss tillfälle för oss att stanna upp en stund och reflektera över allt det vi åstadkommer. Det ger tillfredsställelse, säger Christer Sigurd, vd på ETP Kraftelektronik AB.

ETP Kraftelektronik AB grundades redan 1978. År 2013 förvärvade de tidigare anställda, Christer Sigurd och Emil Westerlind (numera konstruktionsansvarig), verksamheten.

– Företaget har haft en elektrisk inriktning allt sedan 1970-talet. Då låg fokus på att serva eltruckar och garageportar. Nu hjälper vi tillverkare av maskiner och arbetsfordon att välja rätt elektriska delar och ser till att dessa funkar ihop, säger Christer Sigurd.

Omställning som gynnar alla

Intresset för elektriska drivlinor ökar i rasande takt när allt fler myndigheter och företag vill ställa om sina fordonsflottor till el för att nå miljömålen enligt Agenda 2030.

– Vi har definitivt potential att fortsätta växa i framtiden på den marknaden som vi befinner oss, säger Christer Sigurd.

ETP Kraftelektronik AB har nyligen hjälpt företaget Zamboni, som tillverkar ismaskiner för att underhålla hockeyisar, att ställa om sina ismaskiner till eldrift.

– Det gynnar alla. El billigare än bensin, diesel och gas och så slipper man avgaser från ismaskinerna som ofta används i inomhusrinkar.

Företaget har också utvecklat eldrivna flygplanstrappor och elkranar för lastbilar och skogsfordon som minskar buller, avgaser och bränsleanvändning i och med att fordonen slipper stå med dieselmotorerna igång när maskinerna används. De utvecklar även en elbaserad lösning för att komprimera sopor i avfallsbilar.

Nördar och uppfinnare

Christer Sigurd och Emil Westerlind får utmärkelsen Årets företagare i Partille 2021 med motiveringen att de på ett mycket strategiskt och ansvarsfullt sätt utvecklat företaget, sedan de tog över verksamheten:

”De beskriver sig själva som passionerade nördar och disciplinerade uppfinnare men har målmedvetet också lyckats utveckla företagets både mjuka och hårda värden till ett modernt och lönsamt bolag. Glädje, engagemang och utveckling är deras värdeord som beskriver en fantastisk arbetsplats för alla att utvecklas och trivas i.”

Firades med klockringning

ETP Kraftelektronik AB är verksamt i Järnringen i Partille med tio anställda och stadigt ökande omsättning och lönsamhet.

Utmärkelsen firades med tårtkalas på företaget. Och klockringning.

– Vi har en klocka ute på lagret som vi ringer när vi vill berätta för medarbetarna att vi gjort något bra och fira det, säger Christer Sigurd. Det är ju våra fantastiska medarbetare och deras samlade kunskap vi har att tacka och gör allt detta möjligt.

För att prestera på topp och växa är det viktigt att ha ett starkt och engagerat team. För ETP Kraftelektronik AB är det därför viktigt att inte bara jaga omsättning – utan även att växa hållbart.

– Med det menar jag att vi och våra medarbetare ska må bra under resans gång utan att tappa intresset för det vi gör, säger Christer Sigurd. Jobbar gör man ju stora delar av livet. Det ska vara kul och våra medarbetare ska både känna att de utvecklas och att de gör skillnad för samhället.

Delas ut i höst

I regel delas utmärkelsen Årets företagare ut i samband att Företagarna i Partille håller sitt årsmöte, men i 2021 är inget vanligt år. Med hänsyn tagen till covid-19-pandemin flyttas utdelningen av diplom och statyett till den 2 september då Företagarna ska besöka ETP Kraftelektronik AB.

FAKTA: Utmärkelsen Årets företagare

Årets Företagare utses årligen ut av Företagarna i Partille i samarbete med Partille kommun, för att uppmärksamma framför allt mindre och medelstora företag och dess insatser. Årets Företagare ska äga och driva företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Andra kriterier är tillväxt, god lönsamhet, visa gott ledarskap, kreativitet, miljötänkande och vara en god förebild som leder till en bra företagsutveckling i Partille.