Del av bymiljövägen på Kåsjövägen i Partille.

Bymiljöväg på Kåsjövägen i Partille förbättrar trafikmiljön för alla

Partille kommun har omvandlat Kåsjövägen till en bymiljöväg. Detta förbättrar trafikmiljön för alla som använder vägen och ger mer utrymme åt cyklister. Kommunen har även gjort flera andra åtgärder som gör att det blir säkrare för alla som rör sig på Kåsjövägen.

Viktigt cykelpendlingsstråk

Kåsjövägen ingår i det regionalt utpekade cykelpendlingsstråket längs Landvettervägen mellan Partille och Härryda. På grund av fastighetsgränser och markförhållanden går det dock inte att bygga en separat gång- och cykelväg på Kåsjövägen.

– Kommunen har i stället därför valt att omvandla Kåsjövägen till en bymiljöväg med en smalare körbana och bredare vägrenar som ger mer utrymme åt gående och cyklister, säger Madelene Abu Izam Johannesson, projektledare på kommunens trafikenhet.

En bymiljöväg består av en dubbelriktad körbana i mitten, så smal att två bilar inte kan mötas på den, med bredare vägrenar på varje sida som ger gående och cyklister ett tydligare markerat "eget" utrymme på vägen. Bilar får använda vägrenarna vid möten med andra motorfordon – givetvis med hänsyn tagen till gående och cyklister.

Pilotprojekt i Partille

Kåsjövägen är den första vägen i Partille där bymiljöväg anlagts. Vägtypen används för att öka framkomligheten för oskyddade trafikanter på vägar där en separerad gång- och cykelväg inte kan byggas.

– Kåsjövägen är ett pilotprojekt för att se om vägtypen kan användas på fler bilvägar i kommunen där förutsättningarna att bygga gång- och cykelvägar är begränsade.

Med bymiljövägen ges gående och cyklister ett tydligare utrymme på Kåsjövägen mellan Åstebo busshållplats och Kåsjöns busshållplats där varken gång- eller cykelväg finns (förbudet mot motortrafik, förutom bussar i linjetrafik och fordon med tillstånd, kvarstår på denna del av vägen). Dessutom förbättras framkomligheten för cyklister på sträckan mellan Kåsjöns busshållplats och Brasebackens busshållplats där det finns trottoar för gående.

Relativt enkel och billig lösning

Att göra om en väg till en bymiljöväg kräver få fysiska åtgärder och är en relativt billig och enkel lösning för att förbättra trafikmiljön för dem som använder vägen.

– Vi har linjemålat Kåsjövägen mellan Åstebo och Brasebacken för att tydligt markera de bredare vägrenarna och kompletterat med ny skyltning om bymiljövägen på sträckan.

Fler insatser för bättre trafikmiljö på Kåsjövägen

Kommunen gjort fler insatser för en bättre trafikmiljö på Kåsjövägen som nu också är klara:

• Ny vägbelysning har satts upp på den del av Kåsjövägen som är bussväg.
  • Busshållplatsen vid Åstebo har byggts om till en så kallad timglashållplats med smala passager på varje sida. När en buss stannar där måste alla andra bilar vänta. Det gör det säkrare och enklare för både bussresenärer och gående.
  • Åsteboparkeringen har fått en ny in- och utfart med tydligare markerad passage för gående och cyklister i samband med att den nya busshållplatsen vid Åstebo byggts.

PRESSKONTAKT

Madelene Abu Izam Johannesson
Projektledare på trafikenheten i Partille kommun
E-post: Madelene.AbuIzam@partille.se