Pressbild av Anita Santesson Foto av: Athina Strataki

Författarbesök i Partille för att främja läslust hos årskurs 7-elever

Författaren, filmaren och pedagogen Anita Santesson kommer till Partille kommun 23-27 oktober. Hon ska träffa alla elever i årskurs 7 inom ramen för Partilles framgångsrika satsning på Läslust med ett helt batteri av läsfrämjande aktiviteter och författarbesök.

Under årets Bokmässa och i debatten inför den har det riktats stor uppmärksamhet mot vikten av att stimulera barns och ungdomars läsande. Dessa frågor är inte enbart viktiga under en vecka utan borde belysas mer regelbundet i media. Framgångsrika projekt, bra barn- och ungdomslitteratur och lärares, skolbibliotekaries och författares betydelsefulla arbete är viktiga att rapportera om och diskutera.

Partille driver ett långsiktigt utvecklingsarbete, Läslust. Det började för tio år sedan och utvecklas kontinuerligt. Eleverna har skrivit och publicerat egna texter. De har sedan önskat träffa författare och numera kommer tre författare till kommen varje höst. Alla elever i årskurs 2, 5 och 7 får författarbesök. De få en bok i gåva att läsa och hålla i handen. I årskurs 5 gör eleverna också film byggt på sin läsning och på författarmöten. Årets tema i Läslust är sociala media, ett ämne som knyter an till elevernas vardag och har viktig samhällsrelevans. Teman och former för arbetet med Läslust har tagits fram via en bred enkät med elever och skolpersonal.

Vargkatten är stolta över att ingå i Partilles projektarbete. Anita Santesson och Ralf Novak Rosengrens bok "5768 visningar på Youtube" läses av alla sjuor i Partille. Och de som redan läst den får i stället sätta tänderna i uppföljaren "9 liv". Det är två böcker med relevans för både skolarbete och sociala media.

Anita Santesson är filmaren, regissören och pedagogen som skrev "När djävulen kom till Bagarmossen". Den handlar om en lärare som sluter förbund med djävulen eftersom hon inte står ut med våldet, kriminaliteten, gängen och samhällets oförmåga att skydda utsatta barn, den verklighet vi matas med i media dagligen. Anita Santesson skrev boken som ett rop på hjälp. Idag beskrivs den som boken som kom tio år för tidigt.

Vargkatten Produktion – Lars Farago 0707653437 vargkatten.produktion@gmail.com

Partille kommun – Frida Lindén, Enhetschef Pedagogisk utveckling, Utbildningsförvaltningen 0317921390 frida.linden@partille.se